I midten av desember offentliggjorde Tiktok hvilke profiler, videoer og temaer som har vært mest populære på plattformen i 2023. På listene er det flere trønderske personer som troner.

1 av 5 nordmenn bruker Tiktok

Det er første gang Tiktok legger frem offisielle norske brukertall. I år har hele 1,6 millioner norske brukere brukt plattformen hver måned.

– Det er særlig det autentiske innholdet som gjør TikTok til noe spesielt. Dette skapes blant annet av norske brukere og virksomheter, sier Parisa Khosravi, som er kommunikasjonssjef i Tiktok Nordics, i en pressemelding.

Oppsummeringen Year on Tiktok viser en oversikt over de mest populære videoene, artistene, sangene, brukerne og trendene på Tiktok det siste året. Der kommer det frem at det er flere norske brukere som har gjort det bra.

Trønder blant de største

Blant de mest populære innholdsskaperne dette året, er 20 år gamle Sofie Vollan fra Trondheim, som har over 400 000 følgere på Tiktok.

Sofie Vollan er blant de mest populære på Tiktok. Foto: Lisa Pedersen

Dette er Tiktoks oversikt over populære norske skapere i 2023:

  • @julieevlorentzen (5.3 millioner følgere)

  • @mankegard (121.2K følgere)

  • @sofie.vollan (444k følgere)

  • @yasminheroo (534.3K følgere)

Populært klesplagg

Vollans video om trønderbunaden trekkes også frem som en av de mest virale videoene blant norske brukere i 2023.

Ifølge Tiktok er videoen hennes fra nasjonaldagen sett over 2,2 millioner ganger.

Alexandra Høye, som er student på NTNU i Trondheim, gikk også viralt med sin video om hårruller. Den fikk rundt 10 millioner visninger.

Trønderske artister på toppen

Det er også en trønder som står bak den mest brukte sangen av norske innholdsskapere i år – «Paper Plane» med artisten Peder Elias fra Trondheim.

To av ti trøndere er også blant de mest populære norske artistene på Tiktok i 2023. Peder Elias er én av dem, med over 155 000 følgere i år.

Artisten Peder Elias gjør det bra på Tiktok. Foto: Kristin Svorte

Den andre er 24 år gamle Erika Norwich fra Trondheim, som har nesten 200 000 følgere.

– Det var veldig gøy å se at jeg var på den lista! Det er ganske vanskelig å bruke Tiktok som promoteringsplattform for musikk, fordi konkurransen er så enorm der inne, skriver Norwich på melding til Trd.by.

Erika Norwich på et event i starten av desember. Foto: Emelie Kjærnli

Variert innhold

Hun tror det er en fordel at hun legger ut mye forskjellig innhold på Tiktok. På den måten når hun ut til flere enn bare de musikkinteresserte.

– Ved å dele så mye forskjellige sider av meg, blir følgerne bedre kjent med hvem jeg er, og deretter mer nysgjerrig på musikken jeg skriver.

Norwich skriver videre at det i hvert fall er «utrolig stas» og at hun vil fortsette med å jobbe seg oppover på lista det kommende året.