«Dag 37 av å gjøre denne dansen til jeg får meg en fulltidsjobb». Det er teksten i den siste videoen Anita Hundseid (27) har lagt ut på Tiktok.

I over 30 videoer danser hun den samme dansen på ulike steder i Trondheim.

– Jeg begynte å søke jobber rundt juletider, men det føltes håpløst. Jeg kom ingen vei og følte meg litt «stuck». Så jeg tenkte disse dansevideoene kunne være noe artig å gjøre mens jeg søker videre, sier hun til Trd.by.

Det ble dansing også i påskeferien. Foto: @atinahundseid, Tiktok

Lenger ned i saken kan du lese hva en rekrutterer mener om stuntet.

Søker aktivt

Hundseid kommer opprinnelig fra Asker, men har bodd i Trondheim siden 2016. I fjor vår ble hun ferdig med en master i fysisk aktivitet og helse på NTNU.

Nå går dagene blant annet til å være instruktør hos Sit og produsere innhold for Ata treningsutstyr.

– Jeg har mange småjobber, men jeg ser etter en fulltidsstilling. Da slipper jeg å ha så mye forskjellig å styre med.

27-åringen er glad i å være i bevegelse. Foto: Privat

Hundseid håper på en jobb innen fysisk aktivitet og helse eller innholdsproduksjon. Aller helst i Trondheim.

Hun har fått kommentarer om at hun bør bruke tiden på å sende jobbsøknader heller enn å danse på Tiktok.

– Jeg søker hele tiden. Videoene er bare for å ha det gøy. Det hadde selvsagt vært artig å faktisk få en jobb av disse videoene, men det er i utgangspunktet bare et morsomt tidsfordriv mens jeg faktisk søker jobber.

Hundseid er aktiv på flere sosiale medier. Foto: Privat

Arbeidsgivere tar kontakt

Hundseid har likevel fått tre jobbtilbud som følge av dansene allerede. Hun har også fått høre at videoene har spredt seg til aktuelle arbeidsplasser.

Til sammen har de 37 videoene fått nesten 500 000 avspillinger så langt.

– Det er flere på Tiktok som har lagt ut dansevideoer hver dag med et mål, som jeg har gjort. Men jeg vet ikke om noen har gjort det frem til de får seg fulltidsjobb, ler hun.

Her kan du se noen av dansevideoene hennes i byen:

Kan være positivt

Hundseid er ikke alene om å prøve å få jobb ved hjelp av sosiale medier.

I fjor fikk Torjus Lunder Bredvold drømmejobben i Oslo ved å legge ut en åpen videosøknad i «Tiktok-format» på LinkedIn, som han også sendte til aktuelle arbeidsgivere.

Daglig leder og rekrutterer i Fremogruppen, Hege Svendsen, sier at for å få fast jobb innen medie- eller innholdsproduksjon, så må man kunne vise til erfaring fra hva man har gjort av tilsvarende produksjon i sosiale medier.

Hege Svendsen. Foto: Pile Kalland

– Vi hadde nylig en stilling innen SoMe-produksjon der vi ba søkere om å sende arbeidsprøver eller lenke til egne kanaler for å vise hva de kan. Mange bedrifter mangler kompetanse på Tiktok, så en profil der kan være god erfaring, sier hun.

Lurt å være proaktiv

Svendsen tror, som Hundseid selv, at det kan være vanskelig å få seg jobb utelukkende gjennom sosiale medier.

Hun oppfordrer derfor til å ta kontakt med bedrifter og rekrutteringsbyråer, og vise til egne kanaler eller videoer for å få frem noe av det du kan.

– Å søke jobb kan være spesielt vanskelig som nyutdannet. Du konkurrerer ofte med mange som har mer erfaring enn deg. Egne kanaler på sosiale medier kan være med på å skille deg ut i bunken og innholdet der bør vise at du har relevant kunnskap på det arbeidsgiveren ser etter, sier hun.