Årets festivalpublikum har møtt opp i alt fra hel-dongeri, i matchende heldress, med oppblåsbare griser, og med cowboyhatter- og boots.

Robin Løland og Kristine Stallemo, som har reist helt fra Kristiansand for å delta på sommerens siste festival, fikk kjøpt seg matchende hatter utenfor området.

Et lite blikk over festivalens område avslører raskt at cowboyhatter er årets moteøyeblikk. Foto: Malin von Düring

Det var en suksess.

– I morgen forventer vi at hele gjengen kommer med hatt, sier Løland.

– Dit vil jeg aldri igjen

Maren Gullstad har ventet på å få tatt i bruk cowboyhatten hun kjøpte for over tre måneder siden.

Maren Gullstad har hatt cowboyhatten i skapet. Foto: Malin von Düring

– Planen var alltid å bruke den på festival, men det måtte være fint nok vær, sier hun.

I løpet av sommeren har Gullstad vært på flere festivaler, deriblant Neon og Steinkjerfestivalen.

Kun noen timer etter Festningens første dag, kan hun med sikkerhet si at dette er sommerens beste festival.

– Hittil er det ingen tvil. Det er den desidert beste lineup-en i år.

– Er det en festivalmote du ikke ville slengt deg på?

– Choker! Det begynner å komme tilbake igjen, men dit vil jeg aldri igjen, sier en lattermild Gullstad under G-Eazy-opptredenen.

– I would never

John Haugen er en av mange som har fått tak i cowboyhatt utenfor festivalområdet i dag.

– Jeg elsker mote, svarer han når Adresseavisen spør hvor nøye planlagt dagens antrekk er.

John Haugen er fornøyd med dagens antrekk. Foto: Malin von Düring

– Hvilken festivaltrend ville du ikke hengt deg på?

– Cowboyboots! I would never, sier han.

– Det er kleint og det er fælt, sier en lattermild Haugen.

Går igjen år etter år

En av årets gjengangere, som vi også kunne se under fjorårets festival, er knehøye støvletter og cowboy-boots.

Gris som forbruksvare

Noe annet som var særlig populært, var grisene fra Karpe-merchet.

Guro Hanssen (f.v.), Martine Vassdal og Eirin Hjelmseth kjøpte Karpe-merch første dagen. Foto: Stine Hennissen

Venninnene Guro Hanssen, Martine Vassdal og Eirin Hjelmseth dro tidlig innom boden for å kjøpe seg den oppblåsbare grisen.

– Vi gleder oss allerede til Karpes opptreden på lørdag, sier Vassdal.

– Hva om dere mister de før lørdagen?

– Da må vi kjøpe nye! De var ganske billige, så det går bra, sier Hjelmseth.

Gikk fort tom

Jentene var ikke de eneste som sikret seg merch fra Karpe-boden.

Gina Stokke og Sigurd Løvvik er to av selgerne i boden. De forteller at grisene fort ble utsolgt.

Gina Stokke og Sigurd Løvvik selger merch for Karpe gjennom kjeden Jens og Jens. Foto: Malin von Düring

– Vi hadde omtrent 200 griser, og innen et par timer var alle borte, sier Stokke.

Selv om Karpe ikke skal på scenen før i morgen, får de ikke inn flere av grisene.

– Med mindre noen vil reise ned til Oslo og hente litt flere da, spøker Løvvik.

Blått er rått

Et annet antrekk som går igjen hos mange på årets festival, er denim fra topp til tå.

– Kunne spist kun brød i sju uker

I tillegg til heldekkende denim, er matchende buksedresser og sett noen av årets trender.

Sindre Skrødal, Bjørn Håkon Troøien og Sander Ophaug Johansen har nøye valgt ut antrekk.

Sindre Skrødal, Bjørn Håkon Troøien og Sander Ophaug Johansen har gått for et annet antrekk enn de fleste. Foto: Stine Hennissen

Skrødal og Johansen er store fans av serien Stranger Things, og har valgt å gå med seriens logo fra topp til tå.

– Det er et perfekt festivalantrekk, vi skiller oss ut. Det skulle vært litt bedre «outfits» på folk i dag.

De har nettopp hatt fadderuke, og er slitne og litt dårligere økonomisk stilt, men sier de ville kommet til Festningen uansett hva.

– Om jeg så måtte ha spist kun brød i sju uker for å spare penger, hadde jeg gjort det for å komme hit i dag, sier Johansen.

Bjørn Håkon Troøien har gått for et litt annet antrekk, nemlig grilldressen.

– Den kjøpte jeg før Roskilde i fjor, og den er kjøpt brukt, sier han.