1. november åpnet Kirkens Bymisjons «pop-up»-butikk dørene i Jomfrugata. Butikken består av håndlagde produkter, tenkt som gaver til den som har alt.

Lørdag, altså lille juleaften, stenger de dørene for denne gang.

- Dessverre, sier fagansvarlig for marked og kommunikasjon hos Kirkens Bymisjon, Kine Vestad.

Kine Vestad er fagansvarlig for marked og kommunikasjon hos Kirkens Bymisjon. Foto: Ina Sand Solli

Ligger an til fordobling

Også i 2016 hadde bymisjonen en «pop-up»- butikk. Da hadde de ei omsetning på rundt 200 000 kroner.

- Vi har hatt noen fantastiske salgsuker. Vi ligger an til en dobling av fjorårets pop up butikk, men startet riktig nok en måned tidligere.

Ei fordobling betyr over 400 000 kroner, men de nøyaktige tallene har de ikke før siste åpningsdag lørdag.

- Vi har gått tom for glassenglene for lenge siden, men vi har økt produksjonen. Vi har jobbet kvelder og helger, slik at vi fyller opp med nye glassengler hver dag, både til butikken og salgsboden på julemarkedet.

Inntektene fra salget går rett tilbake til arbeiderne som har laget varene, som er deltagerne på Engleverkstedet og Arbeidsrommet.

Verkstedene driftes som et sosialt entreprenørskap. Blant annet produktutvikling, produksjon med gjenbruk av materialer, og butikkutsalget i siste ledd gjør ifølge Vestad verdikjeden komplett.

Det er for øvrig også første gangen Engleverkstedet og Arbeidsrommet har vært i samme bygg.

Engleverkstedet og Arbeidsrommet har jobbet på spreng for å lage nye engler hver dag. De er laget av knust glass, som igjen er satt sammen og dekorert. Det er et bilde på at noe som er knust kan bli noe nytt og vakkert. Foto: Ina Sand Solli

Flytter tilbake

- De øvrige produktene med håndlagde konvolutter, håpsbrosjer, heklepledd, kokebøker, og litografi av Sverre Koren Bjertnæs har også solgt godt, men her har vi hatt et bra varelager som jeg tror holder frem til siste åpningsdag.

Vestad forklarer at de har et ønske om videre butikkdrift.

- Kombinasjonen verksted og butikk er unikt for deltakerne i våre arbeidsrettede tiltak. Det gir mulighet for at de kan utvikle seg fra å produsere på bakrommet, til å komme frem og selge og yte service i butikken. Nærkontakten med markedet er både inspirerende og viktig.

Mette Moen Baatvik er lederen på Arbeidsrommet, og fortalte på åpningsdagen at denne butikken har vært en drøm i lang tid. Foto: Ina Sand Solli

Etter jul flytter de ut av lokalene, og drar hvert til sitt i henholdsvis Kjøpannsgata og Schultz gate.

- Vi har ennå ikke funnet en løsning på å leie butikklokalet og drifte en butikk på helårsbasis. Men vi håper vi kan starte en «pop-up»- butikk til neste høst. Tilslutt vil vi gjerne få lov til å takke alle som har besøkt oss i butikken, kjøpt julegaver, bidratt med råvarer som tekstil og garn til produksjonen, og alle som heier på arbeidet vårt i Trondheim.

SJEKK UT DETTE: Trd.by søker unge, engasjerte stemmer!

Hold deg oppdatert! Følg trd.by på Facebook

Lappene som utgjør disse lappeteppene er heklet og tilsendt verkstedene til Kirkens bymisjon. De sendes fra hele landet. Foto: Ina Sand Solli