Aksjekursen til den svenske kleskjeden raste 13 prosent på børsen i Stockholm i morgenhandelen fredag. Da hadde konsernet lagt fram et kvartalsresultat som var langt svakere enn det ledelsen hadde forventet.

Tregt salg i fysiske butikker

H&M solgte varer for 50,4 milliarder svenske kroner i fjerde kvartal, sammenlignet med 52,7 milliarder svenske kroner i tilsvarende periode i fjor.

Utviklingen går bra på internett for alle varemerkene, men i de fysiske H&M-butikkene går salget tregere, påpeker konsernet. Det handler både om at folk generelt handler mer på nettet, og om at det er ubalanse i sammensetningen av vareutvalget for deler av H&M-varemerket, heter det i en pressemelding.

– For å kunne møte kundenes endrede oppførsel enda raskere, setter vi fortgang i selskapets pågående forbedringsarbeid, skriver H&M.

Det innebærer flere butikkstengninger og færre nye butikker.

Analytikerne hadde ventet seg en salgsøkning på 2 prosent i fjerde kvartal, viser en spørrerunde som Reuters har foretatt.

Ingen i Norge foreløpig

Analytikere har lenge vært kritisk til at H&M ikke har lyktes bedre med å tilpasse seg kundenes endrede vaner og behov. Selv om konsernets salg på nettet er i vekst, blir det av analytikerne ikke ansett som tilstrekkelig for å kunne kompensere for den fallende omsetningen i butikkene.

Til Trd.by sier H&Ms kommunikasjonssjef i Norge, Joanna Morell, at det foreløpig ikke ligger noen beslutninger om at det skal legges ned butikker i Norge, og derfor heller ikke i Trondheim og omegn.

- Vi er veldig fornøyde med vårt nærvær der. Vi vurderer løpende salget i våre butikker, samtidig som vi øker eller minsker virksomheten med det mål at vi alltid skal kunne gi beste mulige handleopplevelse til våre kunder, sier Morell.

Hun legger til at dette har vært en naturlig del av H&Ms arbeid siden oppstarten.

- For en måned siden åpnet vi for eksempel en ny butikk i Stjørdal. Det gjorde vi fordi vi ser at vi har et sterkt kundegrunnlag i regionen.