- Artister og publikum mister en musikkscene som er veldig viktig for Trondheim. Med en kapasitet på 300 publikummere, er dette størrelsen de fleste band spiller på. Når både Blæst og Familien forsvinner, er det nesten ingen tilsvarende scener igjen. De gir færre muligheter for band i Trondheim og det kan føre til at band slutter å spille i Trondheim. Dette forringer kulturtilbudet, sier musiker og komponist Kristoffer Lo.

Følg trd.by på Facebook

Lørdag ble det kjent at Trondheim kommune avslår utestedets Brukbar/Blæst på Solsiden sin søknad om fornyet skjenkebevilling, og mandag varslet daglig leder at de slår seg selv konkurs. Med en gjeld på to millioner kroner og ingen mulighet til å skjenke alkohol, ser ikke styreleder Kristian Strand-Nustad noen annen mulighet enn å begjære oppbud.

Konkurs: Utestedet Blæst/Brukbar på Solsiden i Trondheim slår seg selv konkurs etter at de ikke fikk fornyet skjenkebevillingen. Foto: Rune Petter Ness

Motorpsycho og Jaga Jazzist

Kristoffer Lo flyttet til Trondheim for tolv år siden, og har spilt og spiller i band som Pelbo, Highasakite, Sunswitch og Yodok i tillegg til en solokarriere. Alle bandprosjekter har spilt konserter på Blæst.

- Det er fryktelig trist at Blæst forsvinner. Blæst har gitt både meg og mange andre musikere den sjansen de trengte, og det har vært utrolig mange gode konserter både innen hip hop og rock der gjennom tidene. Jeg tror ikke jeg vet om en eneste musiker i Trondheim som ikke har spilt på Blæst, sier Lo.

Gjenganger: Motorpsycho har spilt mye på Blæst. Her fra en konsert i 2003 med sideprosjektet The International Tussler Society. Foto: Richard Sagen

Band som Motorpsycho, The International Tussler Society (Motorpsychos sideprosjekt), alle Per Bortens band (Moving Oos, Violators, Cadillac) Swans, Sun Kill Moon, Ricochets, Goldie, Kaizers Orchestra (som hadde sin gjennombruddskonsert på Blæst) og Jaga Jazzist er et knippe av veldig mange band som har spilt på Blæst.

Få mellomstore musikkscener

Kristoffer Lo synes det er synd at Trondheim mister en mellomstor scene som ligger så sentralt i byen.

Gjennombruddskonsert: Stavangerbandet Kaizers Orchestra hadde sin gjennombruddskonsert på Blæst i 2001. Foto: TORIL JOHANNESSEN

- Snart er det bare Klubben på Samfundet og Lobbyen i Østbyen som egner seg. Vi har fortsatt Moskus, Antikvariatet og Fru Lundgreen, men de er mye mindre, sier Lo som etter planen skulle spille på Blæst 17. oktober.

Stand-up-komiker Thomas Leikvoll er en av dem som rammes av konkursen. Han skulle egentlig opptre torsdag med sitt show «For gammel til å dø ung», men har i stedet måtte flytte showet til Frimurerlogen.

Ida Jenshus fra sin turnéåpning på Blæst i 2010. Foto: Kim Nygård

- Har spilt med åpne kort

- Bookingansvarlig på Blæst/Brukbar har heldigvis spilt med åpne kort og orientert meg hele veien, men jeg må innse at pengene fra forhåndssalget er tapt. Jeg tror cirka 50 billetter av totalt 120 billetter til 250 kroner ble solgt på forhånd, sier Leikvoll.

I likhet med Kristoffer Lo mener han at Trondheim taper terreng når mellomstore scener forsvinner.

- I Trondheim er scenene enten veldig små eller store, men for oss som driver med standup er det mye bedre å spille for en full sal som tar 150 publikummere, enn en halvfull sal som tar 400. Min erfaring er også at prisnivået når det kommer til sceneleie, er uforholdsmessig høyere enn i andre sammenlignende byer, sier Thomas Leikvoll.