Det sier avdelingsleder ved Nordamp Trondheim, Isabel Pettersen. Fredag forrige uke åpnet kjeden opp i nye lokaler på Valentinlystsenteret, etter å ha flyttet fra Fjordgata hvor butikken har holdt til siden 2018.
– Kundene vet hva de vil ha når de skal inn hit. De vil bruke tid, og med færre parkeringsplasser i gata utenfor, kan det bli vanskelig, sier Pettersen.
Nidaros omtalte Nordamps flytting først.
Åpner ny kafé på Solsiden: - Inspirert av det man finner på hjørner i Europa
Flere kunder
Nordamp, tidligere Ismokeking, selger blant annet e-sigaretter uten nikotin. Pettersen forklarer at de vil hjelpe folk med å slutte med røyk, men at mange synes det er vanskelig via nettbutikken. Derfor kommer de til den fysiske butikken.
I april var det flertall blant politikerne i formannskapet for at Fjordgata skal ha toveis sykkelvei. Planen innebærer en sykkelvei med en bredde på tre meter. Totalt må det fjernes 15 parkeringsplasser i forhold til dagens situasjon for å få plass til sykkelveien.
– Det var disse planene som startet vår flytteprosess. At korona kom midt oppi det hele har egentlig ikke gått utover oss, men har gjort prosessen noe forsinket, sier Pettersen.
Hun er imidlertid fornøyd med de nye lokalene.
– Det er mer åpent og mer lys, i tillegg til flere kunder. Det er flere folk innom Valentinlystsenteret enn i Fjordgata. Etter koronautbruddet merker vi at det er færre folk i sentrum. Vi har ikke minka kundemassen vår, men det er færre folk i gata. Det er koselig å komme til litt mer liv igjen, sier Pettersen og smiler.
Bård åpner nytt spisested i Midtbyen
– Vanskelig å ta imot varer
Pettersen er ikke den eneste som reagerer på sykkelvei-planene i Fjordgata. Daglig leder ved Sengemakeriet, Andreas Gullaksen, beskriver ombygginga i Fjordgata som helt forferdelig.
– Det verste er at det er vanskelig å ta imot varer. Å skulle bære en sovesofa på 50 kilo i 40 meter er tungt. I tillegg hører vi daglig at kundene klager på at de må kjøre lenge for å finne parkeringsplass. Da blir det enklere for dem å dra til et kjøpesenter neste gang, sier Gullaksen, som har vært pådriver for at lasteplassene må plasseres foran butikklokaler, og ikke foran kontorlokaler.
– Har dere vurdert å flytte?
– Vi eier brygga, men hvis det ikke hadde vært for gunstig husleie hadde vi nok vurdert det. Samtidig er det stadig flere som velger å bo i sentrum uten bil. Vi må tilby noe til også dem slik at de slipper å ta buss, sier Gullaksen.
Restaurantkjede åpner i Trondheim for første gang
- Beklagelig
Arbeiderpartiets gruppeleder Roar Aas bekreftet i april at miljøkameratene i formannskapet støtter alternativet med toveis sykkelvei. Til Trd.by sier han at det er beklagelig at butikker ønsker å flytte.
- Det er beklagelig at de ønsker å flytte fra Fjordgata på grunn av at man flytter sykkeltrase fra Olav Tryggvason til Fjordgata. Det forsvinner 15 parkeringsplasser, noen blir erstattet ved endring av vareleveringssoner med omlegging i Olav Tryggvason, skriver Aas i en e-post.
- I forbindelse med gatebruksplan, som kommer til behandling i vinter, er det viktig å ivareta utfordringene som butikkene opplever. Vi vil få knapphet på areal i byen og da er det viktig å legge til rette for effektiv varelevering, soner for henting av varer og parkering for de som har behov for dette. Jeg tror også vi må prioritere «grønne skilt» - parkering for å gjøre det enklere for servicebiler å parkere i byen. En levende midtby er helt avhengig av butikker og handel, fortsetter han.