Franske Ilys Barrilot (24) falt pladask da hun besøkte Norge som 16-åring. Hun følte med en gang at det var her hun ville bo.

Hjemme på barnerommet i Tours i Frankrike begynte hun sakte, men sikkert å lære seg det norske språket. Ikke ved å pugge norske ordbøker, men å se på norske serier, lese norske bøker og høre på norske sanger.

– Jeg har aldri vært noe glad i å måtte pugge grammatikk, men jeg så «Skam» om og om igjen, forteller hun.

Jobbet som skuespiller

Ilys hadde egentlig begynt på en karriere som skuespiller hjemme i Frankrike. Hun hadde vært med i diverse TV-serier og så for seg å drive med film og TV.

Planene ble snudd på hodet etter besøket til Norge. Skuespilleryrket fikk vente – Norge var «hjem».

– Jeg ser ikke bort fra at jeg kanskje prøver meg som skuespiller her om noen år, men jeg har lyst til å bli skikkelig god i norsk først.

La ut på SoMe

Hun flyttet til Trondheim i 2020, men fikk ikke begynne å studere fordi det ikke var mulig å ta språktesten hun trengte på grunn av pandemien. I mellomtiden begynte hun å passe barn.

Etter hvert fikk hun også ideen om å lære bort norsk.

– Jeg tenkte at «jeg snakker ikke perfekt, men jeg kan det grunnleggende – og jeg vet hvordan man lærer seg språket».

Ilys har nesten 21 000 følgere på Instagram i dag. Foto: Skjermdump / @norwegian.with.ilys

Ilys syntes det var gøy å lære bort norsk og fikk gode tilbakemeldinger fra dem hun underviste. Samtidig som hun begynte på pedagogikk ved NTNU i 2021, startet hun å legge ut undervisningsvideoer på sosiale medier.

Satser på video

Tilbakemeldingene på videoene har vært overveldende positive for Ilys. Noen liker og kommenterer på alle videoene, og er med på den faste søndagsquizen hennes hver uke.

De mest sette videoene hennes har over 100 000 sidevisninger.

Nå har hun tatt pause fra studiene for å satse på sosiale medier for fullt.

– Jeg vil bruke all tid og fokus på det fremover, så jeg kan skape så god undervisning som mulig.

– Tror du det er lettere for unge å lære seg språk på sosiale medier enn i et klasserom?

– Det varierer nok. Noen er som meg og hater å pugge grammatiske oppgaver, mens for andre er det helt nødvendig for å lære seg språket. Så det kommer an på hvordan du liker å lære. Men det er i hvert fall mange som forteller meg at de liker å lære på den måten, så jeg vil gjerne tilby innholdet for dem som får noe ut av det.

Spiller scener

Personlig har Ilys alltid lært mer av å lese, høre og prate norsk enn å pugge ord og regler.

I Frankrike synes hun riktignok det var vanskelig å finne innhold fra norsk populærkultur på egen hånd. Derfor er mange av videoene hennes nå basert på norske serier, sanger, uttrykk og situasjoner.

Foto: Skjermdump / @norwegian.with.ilys

Forrige jul leste hun «Snøsøsteren» for følgerne. For noen uker siden brukte hun VM som et aktuelt samtaleemne.

– Det finnes utrolig mange franske videoer som underviser på sosiale medier, men lite på norsk. Så jeg tenkte «jeg er en kreativ person, jeg er ikke redd for å stå foran kamera, jeg har lært meg mye norsk – hvorfor ikke lage det selv?».

Hun bruker også skuespillererfaringen til å spille hverdagslige situasjoner som kan oppstå i Norge.

Kan være nyttig

De siste årene har det dukket opp mange nye nettsider, apper og verktøy for å lære seg språk, som den populære tjenesten Duolingo. Det blir også stadig mer innhold på sosiale medier.

Ifølge språkforsker Kjersti Faldet Listhaug ved NTNU er dette i utgangspunktet positivt.

Hun tror at korte og forklarende videoer på sosiale medier, som det Ilys lager, kan være med på å bidra til at andre lærer seg norsk. Samtidig kan det være utfordrende å lære seg norsk bare ved hjelp av slike videoer.

– På samme måte som hun tilbyr noe annet enn hva språkbøker kan tilby, så kan nok studier og systematisk innføring tilby noe annet. Undervisning på sosiale medier kan definitivt være nyttig for dem som ønsker å lære seg norsk, men det er nok lurt å bruke flere læremetoder.

Kjersti Faldet Listhaug er også leder for språkpolitisk utvalg ved NTNU. Foto: Elin Iversen / NTNU

Bra med popkultur

Listhaug er enig med Ilys i at det viktigste for å lære seg språk i voksen alder er motivasjon.

– Det tar tid å lære seg språk og det kan være vanskelig. Det krever stort engasjement, spesielt hvis man ikke hører språket til daglig. Sånn sett kan videoer på sosiale medier være en fin måte å bli utsatt for språket i hverdagslig kontekst.

Hun tror også det er positivt å bruke aktuelle kontekster som helligdager og TV-serier for å undervise.

– Det kan nok gi økt interesse og motivasjon for å lære språket når folk kan kjenne seg igjen i situasjonene.

– Gir dem selvtillit

De fleste videoene til Ilys legges ut på Instagram. Hun forklarer at det går ganske fort å lage, siden videoene på Instagram gjerne skal være korte og effektive.

Hun håper å få tid til å legge ut flere lengre videoer på Youtube etter hvert, så folk kan pause og spole.

– Jeg var veldig redd i starten og tenkte at «jeg er ikke norsk, så jeg klarer sikkert ikke lære det bort like bra», men det viser seg at folk blir veldig motivert av at jeg har lært meg norsk på egen hånd. Det gir dem selvtillit å se at jeg har klart det selv.

Hun understreker at hun ikke snakker «perfekt» norsk, men tror heller ikke det er det viktigste.

– Jeg har nok andre egenskaper som nordmenn kanskje ikke har. For eksempel er det nok ord som ikke nordmenn tenker at er vanskelig, men som jeg vet er det fordi jeg ikke kunne språket fra før. Mange forteller meg at de setter pris på denne måten å lære på.