Når ikke alt går etter planen for flyturen hjem, har alle europeiske flyselskap krav om å følge de samme EU-reglene for erstatning og kompensasjon for innstilte flyreiser. Likevel er det ikke enkelt å vite akkurat hvor mye du har rett til når flyet ditt er forsinket.
Stor pågang for Forbrukerrådet
Pressekontakt i Forbrukerrådet, Martin Skaug Halsos, forteller at i 2016 hadde de rundt 2200 spørsmål angående luftfart, og at store deler av disse gjaldt forsinkelser og kanselleringer. Dette var en kraftig økning på rundt 600 spørsmål, fra året før.
- I fjor var juli en ekstremt hektisk måned med et stort antall innstillinger fra Norwegian. Årets tall er ikke like stort hittil og ligger på rundt 450 henvendelser, men da er tallene for juli måned ikke medregnet.
For det er ofte uforutsette hendelser som kommer opp for flyselskapene, slik at flere flygninger blir kansellert. Forbrukerrådet har normalt sett stor pågang, og da spesielt når det er stor utfart, uvær og generelt i ferier.
Mange faktorer avgjør hva du får
For å gjøre det enklere for hver enkelt passasjer, har Forbrukerrådet laget en kalkulator som regner akkurat det beløpet hver enkelt har krav på. Det er mange forskjellige faktorer som spiller inn, før man kommer frem til et endelig beløp.
- Her krysser man av hva som passer i henhold til flygningen til hver enkelt. Beløpet som regnes ut bestemmes ut i fra hvor lenge du må vente, årsak, avstand og andre faktorer kan også spille inn, fortsetter Halsos.
For selv om flyet ditt er forsinket, kan du ende opp med å ikke få et eneste øre. Du har nemlig ikke rett på kompensasjon hvis flyselskapet ikke har skyld i forsinkelsene. Uvær, streik eller uforutsette sikkerhetstiltak kan være årsaker til at passasjerer må vente i flere timer uten å få fylt opp pengeboken.
Du kan reise til syden for under 2000 kroner
Hva kan du kreve når flyet er forsinket?
Du har rett til mat og drikke når forsinkelsen er på:
2 timer ved flygning under 1500 km
3 timer ved flygning innenfor EØS på mer enn 1500 km og andre flygninger på mellom 1500 og 3500 km
4 timer ved alle andre flygninger
Flygninger fra Værnes Lufthavn til for eksempel Oslo, København og London ligger under 1500 km, mens flygninger til for eksempel Paris ligger akkurat over 1500 km ifølge distancecalculator.net.
Når forsinkelsen er mer enn 5 timer, skal flyselskapet tilby passasjeren pengene tilbake på billettprisen for den delen av reisen som ikke er påbegynt. Hvis passasjeren ikke kan gjennomføre resten av reisen på grunn av forsinkelsen, skal hele billetten betales tilbake. Hvis du velger å få tilbake pengene av billettprisen, kan du i tillegg kreve returflygning tilbake til avreisestedet.
Du har krav på penger, uavhengig om du har lidd et økonomisk tap, på:
250 euro for alle flygninger under 1500km
400 euro for alle flygninger innenfor EØS på mer enn 1500 km og andre flygninger på mellom 1500 og 3500 km
600 euro for alle andre flygningen
Kompensasjonen kan bli halvert hvis du får plass på en annen flygning til samme sted, og ankomsttiden ikke overstiger den opprinnelige flygningen som var bestilt med mer enn:
2 timer ved flygning under 1500 km
3 timer ved flygning innenfor EØS på mer enn 1500 km og for andre flygninger på mellom 1500 og 3500 km
4 timer for alle andre flygninger
Hvis du har opplevd større økonomisk tap enn kompensasjonen nevnt ovenfor, kan du søke om erstatning for dette. Dette må da være en sannsynlig følge av innstillingen.
Det finnes også unntak for retten til erstatning og standardkompensasjon.
Informasjonen er tatt fra Forbrukerrådets hjemmesider.
Disse appene må du ha på ferie