Du kommer hjem fra butikken, slår på webkameraet og pakker ut varene mens du forteller hele verden om hva du har kjøpt.

Lik trd.by på Facebook!

Dette er ikke lengre forbeholdt motebloggere, og har nå blitt et YouTube-fenomen for mange «helt vanlige folk».

Dette er «unboxing»

Disse videoene er vanligvis ikke ment som anmeldelser, men viser at en person pakker opp produktet og presenterer det i sin nakne, virkelige form. Over tid har dette oppakningsfenomenet spredt seg til andre segmenter som leketøy og godteri, og tatt andre former.

En nyere og mindre omtalt variant av dette fenomenet er såkalt «hauling-»(fangst) eller innkjøpsvideoer, som det heter på norsk.

Det er videosnutter der folk filmer det de har handlet mens de pakker det ut av posene. Internasjonalt gjelder denne trenden innenfor alle slags nisjer, som mat, leketøy og barneprodukter, men i Norge er det spesielt kombinasjonen jenter og klær som er blitt populært.

Siste tur til det lokale kjøpesenteret

I toppsjiktet er det snakk om etablerte motebloggere som viser frem «fangsten» fra glamorøse reisemål som New York og Paris, mens amatørene ofte nøyer seg med å vise frem hva de kjøpte på sin siste tur til det lokale kjøpesenteret.

Noen forklarer hva produktene heter, hva de koster og hvorfor de liker dem, mens andre kun oppgir merke eller butikknavn. I motsetning til utpakkingsvideoer dveler man lite ved hvert plagg, og det handler tilsynelatende om å få vist frem så mye som mulig i løpet av videoens spilletid.

Den amerikanske forbrukerpsykologen Kit Yarrow omtalte fenomenet som «vikarierende nytelse» i et intervju med Good Morning America Online i 2010, noe hun forklarte slik: «Du trenger ikke å bruke penger, men du får fremdeles spenningen, det er litt som pornografi».