- «Æ må smak på blåskjellsuppa, det er blåskjell fra Åfjord bortpå her».

- «Tåle itj blåskjell æ, men har du smakt på blåmuggosten?»

Folk gikk runde på runde i mathallen lørdag for å få med seg smaksprøver fra Trøndelags spisskammers. Og folk flest likte det de så og smakte.

- Vi har jobbet med Mathall i tre år, så det var veldig artig at Bøndernes Hus så muligheten for å lage en mathall akkurat her. Dette er et mathus der du kan kjøpe lokale matprodukter, spise lokal mat, og i tillegg har vi en ølbutikk. Og vi kommer til å holde matkurs her, forteller Aslaug Rustad som er styreleder for Mathall AS.

Lik trd.by på Facebook

Mathall, ikke matmarked

Konseptet er annerledes enn mathallen i Oslo. Her er det organisert med ett aksjeselskap der bøndene produserer og leverer maten, mens mathallen tar seg av salget.

- I Oslo må folk både produsere og selge varene sine. Mens her har vi det gode gamle landhandelkonseptet med ett utsalgssted for alle matprodusentene. Leverandørene kan komme hit å gjøre produktpresentasjoner dersom de ønsker det. Og vi skal ha sesongvariasjoner i vareutvalget. Vi har 130 leverandører, men ikke er her samtidig, det vil variere med årstiden.

I utgangspunktet hadde de tenkt seg en mathall med ti forskjellige enheter, men etter hvert fant de ut at det ikke ville lønne seg.

- Vi ble nødt til å tenke ut et helt annet konsept basert på et system der produsentene er leverandører, mens mathallen drifter. Økonomisk sett tror vi dette vil være mer bærekraftig.

De fleste produktene er ellers kun tilgjengelige på «Bondens marked» i Trondheim, eller i gårdsmatbutikker, og selges ikke i vanlige butikker.

- Folk skal få muligheten til å velge og vrake i gode produkter. Det skal for eksempel være mulig å komme hit å kjøpe ingredienser til å lage middag. Dessuten har vi frokost- og lunsjservering, der du enten kan spise her eller kjøpe matpakke eller takeaway til lunsjen. Det skal være hyggelig å komme hit og en uformell stemning, sier Rustad.

- Kan bli turistmagnet

Veronika Killingberg og Ørjan Holm jobber ved Trondheim Turistinformasjon og er nysgjerrige på konseptet. De tror mathallen kan bli en turistmagnet.

- Jeg tror det er veldig spennende for folk å kunne dra hit. Det har blitt kjempeflott, og er et interessant tilskudd til byen både for lokalbefolkningen og turistene, sier Killingberg.

- Hva likte dere best?

- Ølet, he he. Vi er begge glad i øl, og her er lokale, nasjonale og internasjonale ølsorter samlet under ett tak, sier Holm mens han prøvesmaker flere typer.