I hjørnet på et klasserom på NTNU Ålesund sitter fire studenter. På veggene rundt dem henger forretningsplaner, tankekart og plakater. På en benk i det provisoriske kontoret står produktet som planene, ideene og visjonene har resultert i - ølmerket NYE. Konseptet er enkelt: To av dem studerer biomarin innovasjon, og ønsket å ta i bruk kunnskapene de har om havet. Resultatet ble altså øl av sjøgress.

– Det er sinnsykt at vi kan skrive en skoleoppgave og gjøre det til et levebrød. Det tror jeg ikke det er mange som har opplevd. Det er en sinnsyk mulighet vi har fått, sier Daniel Megård.

Glad i øl

Han er styreleder og markedsansvarlig i Blue Ocean Development - studentbedriften han har jobbet fram sammen med Joachim Holm Barø, Gaute Rødli Gjørtz og Erlend Berge Gullesen.

– Vi hadde produktutvikling, et fag som handler om prosessen med å finne opp et ny produkt. Så satte vi oss ned og tenkte på hva vi syntes var morsomt, sier Megård.

Svaret ble øl. Gjørtz og Barø studerer biomarin innovasjon, og tok med ideen og kompetansen om sjøgress inn i prosjektet.

– Vi hadde alltid hatt lyst til å bruke havet til noe. Og så er vi glad i øl, sier Gjørtz.

Sin egen sjef

Resultatet ble en helt ny type øl, hvor de bruker tang og tare for å ta med vitaminer og essensielle fettsyrer inn i et produkt som ikke skårer særlig høyt på helsegevinstskalaen i utgangspunktet. Samtidig skal det fortsatt smake øl.

– Det har vært mye prøving og feiling. Det er vanskelig å få det til å bli som vi vil med sjøgress, sier Megård.

Han studerer innovasjon og entreprenørskap, mens Berge Gullesen studerer markedsføring og ledelse. Guttene tror de ulike bakgrunnene de har med seg inn i prosjektet har vært viktig.

– Vi utfyller hverandre og lærer av hverandre hele tiden, sier Barø.

Samtidig brenner alle fire for innovasjon.

– Jeg hadde alltid lyst til å bli min egen sjef. Det å peke på noe en dag og si “det her har jeg bygd selv” – det er derfor mange blir grundere, tror jeg, sier Megård.

Ølbrygging på skolen

At NTNU har spilt en viktig rolle for bedriften er de ikke i tvil om.

– Det har vært en utrolig stor drahjelp, i tillegg til friheten vi har fått. Vi får mye spennende innspill på stort sett alt vi driver med. Alle har tanker og noe de skulle sagt, sier Barø og legger til:

– Så er det litt artig at NTNU lot tre trøndere og en fyr fra Oslo brygge øl på skolen, som en skoleoppgave.

Nå er planen å gjøre studentbedriften om til et AS allerede i løpet av sommeren. De har allerede fått på plass intensjonsavtaler med næringslivet, og skal konkurrere i hovedklassen på ølfestival i Ålesund i august. Drømmen er å utvide til Japan.

– Det er ikke noe spesielt som kommer inn på konto som studentbedrift da, sier Megård.

– Men potensialet ligger jo der, sier Barø.