– Etter valgnederlaget skjønte vi at «nå må vi bare komme oss på Tiktok». Alternativet er at vi lar folk vi er uenige med, være alene om å snakke til de unge, sier student og Ap-politiker Ingrid Tønseth Myhr, som også jobber i Fagforbundet, til Klassekampen.

I forkant av valget i september, kartla NTB ungdomspartienes tilstedeværelse på den populære appen Tiktok. Da kom det fram at FpU og Unge Høyre var de mest populære ungdomspartiene på appen. Deres ledere, henholdsvis Simen Velle og Ola Svenneby, var også blant de mest fulgte politikerne. Førstnevnte hadde i september rundt 23.4000 følgere, og følgerskaren har siden da steget til nesten 30.000.

I samme tidsperiode har Fagforbundets Tiktok-konto gått fra å ha 1000 følgere til nesten 40.000 følgere. Videoene som legges ut, som handler om arbeidsrettigheter, Palestina, politikk og rasisme, har totalt fått over åtte millioner visninger og en halv million likerklikk.

Nå vil flere venstreorienterte partier, i likhet med Fagforbundet, sette sine spor på Tiktok, deriblant AUF og Sosialistisk Ungdom (SU).

– Det er en god mulighet til å nå fram til unge, sier leder Synnøve Snyen i SU til Klassekampen.