TV-programmet «Cooking on High» ble lansert på Netflix 22. juni med 16 års aldersgrense. På strømmegigantens norske nettside beskrives programmet slik:
«For første gang får du se en tv-sendt matlagingskonkurranse der to kokker lager lekre marihuanaretter til et dommerpanel bestående av meget tilbakelente kjendiser.»
Norge sjette billigste land på alkohol, sigaretter og narkotika
– Vi frykter denne typen programmer bidrar til å øke den sosiale aksepten for cannabis blant unge. I USA ser vi framveksten av en ny kommersiell industri som har få skrupler med å promotere et produkt som kan gi avhengighet og helseskader, sier fungerende generalsekretær i rusfeltets samarbeidsorgan Actis, Pernille Huseby, til NTB.
Cannabis er blitt storindustri i USA
Cannabis er legalisert i flere stater i USA. Huseby påpeker at salg av cannabis nå begynner å bli en storindustri i landet. Finansavisen Business Insider anslo i desember at det ble solgt cannabis over disk i USA i 2017 for nær 10 milliarder dollar – en vekst på 33 prosent fra 2016.
Instituttleder Bendik Meling Samuelsen i Institutt for markedsføring på BI, forteller at det er naturlig for en bransje å fremme sine egeninteresser. I Netflixs nye show presenterer eksperter med tilknytning til cannabisindustrien i USA, forskjellige typer marihuana.
Fører legalisering til at unges bruk av marihuana øker?
– Gjennom å vise et objekt lærer du seerne opp om det objektet. Hva cannabis angår er produktplassering gjennom TV-programmer og filmer en måte for bransjen å vise cannabis i en forbrukskontekst, i motsetning til en misbrukskontekst, sier Samuelsen til NTB.
– Når en industri vokser kan man ha flere kommunikasjonsmål. Det ene er å vise fram produktet, det andre er å prøve å gjøre ting på en regulert måte. Det gjør markedet oversiktlig for aktørene.
– Ingen moralsk mur rundt Norge
Fire av ti nordmenn bruker Netflix ukentlig, og en oversikt publisert i Dagens Næringsliv viser at strømmetjenesten vil oppnå om lag 776.000 betalende abonnenter i Norge innen 2020.
– Du kan ikke tro at bare fordi noe er forbudt i et land, vil kommunikasjonseffekten ikke oppstå der. For eksempel gambler nordmenn ganske mye online. Det er ikke slik at det går en moralsk mur rundt Norge, påpeker Samuelsen.
- Ungdom får ikke lavere IQ av cannabis
Generelt merker Actis en økende normalisering av cannabis i samfunnet og frykter trykket fra amerikansk populærkultur. Huseby påpeker at det står programskapere fritt å lage det innholdet de vil, men mener voksenkulturen må være sitt ansvar bevisst.
– Vi vet fra USA at industrien reklamerer heftig for ulike typer cannabisprodukter, alt fra sjokoladepålegg med cannabis til vin. Det er all grunn til å tro at industrien også benytter seg av produktplassering. Vi må sørge for god rusundervisning som lærer ungdommen forskjellen mellom virkelighet og TV-serier.
– En naturlig utvikling
Styreleder Ester Nafstad i foreningen Normal uttalte til Dagbladet i juni at et TV-program som «Cooking on high» representerer en naturlig utvikling der legaliseringskulturen fra USA etter hvert kommer til Europa.
NTB har prøvd å få en kommentar fra Netflix i forbindelse med denne saken, men selskapet har ikke svart på henvendelsen.