– Endelig kan vi samle majoriteten av matverdikjeden til en felles innsats for å redusere karbonavtrykket på mat, fra jord til bord, sier konsernsjef Svein Tore Holsether i Yara.
Yara har sammen med Rema 1000-eier Reitan Retail, Norgesmøllene og Felleskjøpet Agri inngått en intensjonsavtale om å lage det nye brødet, som blant annet skal lages av korn dyrket med gjødsel fra Yara produsert med elektrolyse og fornybar energi.
Øl kan bli dyrere og dårligere i årene som kommer
De fire selskapene representerer til sammen den totale verdikjeden for korn; fra produksjon av mineralgjødsel til dyrking på åkeren, produksjon av mel og kornvarer, og til slutt i form av ferdige produkter som selges til forbrukeren.
– Vi ønsker å ta vår rolle, som representant for den norske bonden, og er åpne for forretningsmodeller og samarbeid som gjør at alle parter er med, sier Svenn Ivar Fure, konsernsjef i Felleskjøpet.
Felleskjøpet eies av 37 500 norske bønder, distribuerer mineralgjødsel til hele det norske landbruket og kjøper og selger korn fra norske bønder.
Færre vektlegger klima ved valget – også blant unge
Planen er å lage et brød av havre som blir tilgjengelig på Rema 1000 i 2025. Målet er at havren i brødet har mellom 25 og 30 prosent lavere karbonavtrykk enn vanlig havre.
– Ambisjonen er i første omgang å lage et brød med mindre karbonavtrykk, som skal være både sunt, godt og billig. Det er umulig å lykkes med et slikt prosjekt alene. Vi må samarbeide gjennom hele verdikjeden ved å dele data og kunnskap, sier administrerende direktør Ole Robert Reitan i Reitan Retail.