Malin visste ikke så mye om Manpower da hun onsdag morgen gikk inn i kontoret i Trondheim sentrum.
- Jeg visste at bare de jobbet med rekruttering, men nå vet jeg mye mer. Det har vært utrolig lærerikt å være her i dag, sier den unge jenta.
Karianne og Henriette fikk permisjon fra St. Olav for å utvikle klesmerket sitt
Hun har nettopp begynt på Handelshøgskolen BI i Trondheim, der hun studerer markedsføringsledelse. Ei utdanning som tilfeldigvis passer for den jobben hun i dag ble satt til å gjøre.
Hoppet rett på talerstolen
Solveig Finboe, som vanligvis er regiondirektør i Midt- og Nord-Norge, hadde ingen problemer med å overlate sine arbeidsoppgaver til Malin.
- Hun har hatt tre store oppgaver så langt i dag, og jeg er kjempeimponert, sier hun om sin unge sjef.
De store oppgavene gikk ut på å oppsummere besøket fra toppsjefen, gå gjennom en likestillingsrapport og en medarbeiderundersøkelse og deretter referere til resten av de ansatte.
- Også har jeg hatt videomøte med sjefen over hele Manpower-gruppen også.
- Hvordan gikk det, Malin?
- Det gikk fint. Jeg er komfortabel med å snakke foran folk. Det var litt nervepirrende i starten, men det var bare gøy og interessant.
- Det er veldig tøft gjort, skryter Finboe og legger til at hun hadde fått med seg alle de viktige poengene i sin gjennomgang.
Neste oppgave er et videomøte med kontoret i Tromsø, også det tar Malin på strak arm.
Sarah (22) håper konseptet hennes vil lokke flere til å kjøpe brukt
- Jentene har det verst
Malin er en av rundt 600 jenter i over 60 land som i forbindelse med FNs internasjonale jentedag får ta over sjefsstolen på ulike bedrifter.
I Trondheim er det i tillegg til Manpower sju andre bedrifter som har sagt ja til å delta i kampanjen. Dette er Norsk helsenett, Sticos, Engasjert byrå, Fretex Midt-Norge, Koteng, KLP Trondheim og Clarion Hotel Trondheim.
Initiativet går ut på at ledere i ulike land gir symbolsk fra seg posisjonen sin til en ungdomsjente for en kort stund, ifølge kommunikasjonssjef hos Plan International Norge, Siv Meisingseth.
- Målet er å sette fokus på jenter for å belyse at der barn ikke har det bra, har jentene det verst. Kampanjen heter #girlstakeover og søker å sette søkelys på jenters rettigheter.
Ville gjerne være med
Som kvinnelig direktør er Finboe i Manpower opptatt av å delta i #girlstakeover-kampanjen. Selv har hun jobbet i Manpower siden 1998, altså helt siden Malin ble født. I 2000 ble hun leder i Trondheim, og leder for hele regionen i 2008.
- Jeg har tillit til det Plan står for. På denne måten kan vi få fram viktigheten av å få fram jenter og deres stemme i posisjoner som betyr noe.
Hun blir også glad for å høre at Malin synes jobben hennes er artig.
- Hvorfor ble du med på dette Malin?
- I fjor var jeg med på campen til Plan, men i år kunne jeg ikke delta. Så derfor fant jeg ut at dette var en fin måte å vise mitt engasjement i saken.
Alt i alt synes hun dagen var spennende.
- Jeg fikk god innsikt i hva som er viktig i en bedrift og mange gode samtaler.
LO: Unge menn sliter mest i arbeidsmarkedet
Hold deg oppdatert! Følg trd.by på Facebook