To av tre virksomheter i regionen mangler riktig kompetanse for å møte den teknologiske utviklingen i sin bransje. Det viser en ny undersøkelse gjennomført av Næringsforeningen i Trondheimsregionen og IT-spesialisten Atea.

- Både i Trondheim og lengre ut i distriktene kan digitaliseringen skape mange attraktive arbeidsplasser. Robotteknologi og kunstig intelligens legger for eksempel grunnlaget for økt produksjon. Fremtiden er her og det må vi som bedrifter sørge for at studentene også ser, sier regionssjef for Atea, Tonje Foss.

Trondheim og NTNU huser noen av de skarpeste studentene i landet. Spørsmålet for virksomhetene er dermed hvordan de skal få unge folk til å bli igjen etter studiene, eller finne veien tilbake hvis de har dratt bort.

Regionssjef for Atea, Tonje Foss. Foto: Atea

Viktig med godt sosialt miljø

Live Forfang Bjørnstad studerer ingeniørvitenskap og IKT ved NTNU, med fordypning innen marin kybernetikk. Hun er med andre ord en spennende kandidat for en rekke bedrifter som trenger å heve kompetansen på digitalisering. I konkurransen om de beste nyutdannede teknologene mener hun trondheimsbedriftene blir nødt til å imøtekomme studentenes behov.

- Jeg ville fristet med bra bedriftspresentasjoner, slik BCG og McKinsey gjør, i tillegg til et bra oppstartsprogram for nyutdannede. Mange studenter ser nok også etter en arbeidsplass der man får god oppfølging og at det er et godt sosialt miljø, sier hun.

Bjørnstad mener også at de store bedriftene må satse på regionene om de skal friste flere til å bli der.

- Jeg tror at hovedkontorene til de store bedriftene tiltrekker studenter. De fleste av disse er plassert i Oslo og studenter vil dermed trekkes dit. Ved å flytte disse til Trondheim tror jeg at interessen for å bli værende i byen øker, mener hun.

Mange bedrifter ikke tydelig nok

Markedssjef i Academic Work, Mads Wildhagen, ser tydelig at det er en stor kamp om teknologisk kompetanse over hele Norge. Han mener bedriftene har et stort potensiale når det kommer til kommunikasjonen ut til studenter og jobbsøkere.

- Kikker du på Finn.no, som mange på jobbjakt gjør, er det utrolig mange tilbud som ser helt like ut. Vi ser at mange bedrifter må bli flinkere på å formidle hva som skiller dem fra andre firma, og hva de har å tilby. Bedriftene har mye å hente på å kommunisere hvorfor det er bedre å jobbe hos dem enn hos naboen.

Wildhagen forklarer at mange kandidater er opptatt av hva jobbene faktisk innebærer, og hvilken forskjell de kan utgjøre. Her er mange bedrifter ikke tydelig nok, mener han, og forklarer at dette er noe mange unge er opptatt av. Og er det mangel på hovedkontor i trondheimsregionen, har Wildhagen andre råd.

- Bedriftene må formidle fordelene med å jobbe hos også de mindre kontorene, hvor det er stor sannsynlighet for andre fordeler enn i et større miljø. I tillegg har bedriftene mye å hente på å begynne rekrutteringsprosessen tidligere. Studenter i deltidsjobb kan bli viktige ambassadører til senere rekrutteringer. Det sies at en anbefaling fra en medarbeider er verdt 100 ganger mer enn det en HR-sjef kan fortelle.

Markedssjef i Academic Work, Mads Wildhagen, har jobbet med rekruttering i rundt ti år, og merker at kampen om teknologisk kompetanse er stor. Foto: Academic Work

Markedssjefen skal også ha forelesning rundt temaet attraksjon og rekruttering for 15-20 ledere her i Trondheim, på Scandic Bakklandet onsdag morgen.

Frykter digitalisering

I undersøkelsen, som er gjennomført blant et representativt utvalg av Næringsforeningens medlemsbedrifter, oppgir hele 62 prosent at de mener det er sannsynlig at robotteknologi benyttes i deres virksomhet innen to år. 59 prosent mener det samme om kunstig intelligens (AI).

Samtidig svarer over halvparten, 52 prosent, at de til en viss grad frykter konsekvensene av digitalisering.

- Mange er kanskje usikre på hva digitalisering kan gjøre med arbeidsplassene deres, fordi effektivisering og automatisering oppleves som en trussel. Men med riktig kompetanse kan det tvert imot styrke forretningsgrunnlaget for mange bedrifter og skape mange muligheter, mener Foss i Atea.

Lurt å velge teknologi

Ifølge ingeniørorganisasjonen NITOs behovsundersøkelse for 2017 tror 42 prosent av ingeniørarbeidsgiverne at det generelle arbeidsmarkedet for ingeniører i Norge vil bli bedre de neste tre årene.

Studenter med en viss interesse for teknologi har dermed mange muligheter. Med sin forkjærlighet for realfag var det naturlig for Bjørnstad å studere noe innenfor teknologi. Hun anbefaler unge som vurderer det samme å snakke med andre ingeniørstudenter og holde øynene åpne for hva som rører seg i arbeidsmarkedet.

- I og med at vi befinner oss i en digital revolusjon, føler jeg at kunnskapen studenter opparbeider seg på ingeniørstudiet kan være nyttig for de fleste arbeidsgivere, sier hun.

Hold deg oppdatert! Følg trd.by på Facebook