Melhus Motor & Fritid har siden oppstartet hatt en vekst som har overgått drivernes forventninger.

– Det startet egentlig som et kveldsprosjekt ved siden av studier og jobb. Vi var unge og solgte ting vi fant på nett. Det var jo en hobby i begynnelsen, med et ønske om å tjene noen kroner på det, forklarer Gaustad, som er daglig leder, til Trd.by.

Ballet på seg

– I korte trekk har det ballet på seg. Først med butikk på Leinstrand fra 2017, og så med butikk på Tiller fra 2018, legger han til.

De to første årene ble butikken drevet som en ren nettbutikk. Melhus Motor & Fritid driver med salg av moped, scooter, ATV og cross, i tillegg til salg av tilhengere og småmaskiner beregnet for hage og uteområder.

– Her får vi mulighet til å sette opp en utstilling av varer innenfor fritidssegmentet som blir unik i bredde, og til å få ut hele potensialet vårt, sier Gaustad om de nye lokalene. Foto: Utbrudd Performance Marketing

Gaustad forklarer at de har vokst ut av to lokaler allerede. Førstkommende mandag åpner de 1600 kvadratmeter stor butikk på Tiller i de gamle lokalene til Elkjøp.

– Her får vi mulighet til å sette opp en utstilling av varer innenfor fritidssegmentet som blir unik i bredde, og til å få ut hele potensialet vårt. Vi satser også stort på verksteddelen av virksomheten, som gjør at vi blir en enda mer helhetlig leverandør for kundene våre, sier Gaustad.

Han peker på at større lokaler, gjør det mulig å ta inn flere varer og å vise fram produkter som tidligere har vært tilgjengelig kun på nett.

Stor vekst

Ifølge den daglige lederen har veksten av bedriften vært ekspansiv. I 2015 hadde Melhus Motor & Fritid en omsetning på 350 000 kroner. Resultatet før skatt viser et overskudd på 120 000 2018 og en omsetning på rett i underkant av 25 millioner. viser Proff. Hittil i år er omsetningen på 55 millioner, men driverne har et mål om å passere 80 millioner før året er omme.

– Vi har ikke klart å henge med på alt til enhver tid. Tidvis har det gått for fort. Vi er ikke som andre virksomheter i området vi har lokalisert oss i. På Tiller er det mange kjedebutikker, varehus og kjøpesenter. I den sammehengen er vi liten, forklarer Gaustad, som samtidig tror det kan være en fordel.

– Når veksten har vært såpass stor over kort tid har vi ikke rukket å organisere oss som en stor virksomhet. Alle gjør fremdeles alt av arbeidsoppgaver, og det er nok en litt annen type stemning hos oss enn på andre butikker. Det blir kanskje en litt mer personlig handelsopplevelse, legger han til.

Det har vært mange utfordringer knyttet til leveranser under koronaperioden, forklarer Gaustad. Men totalt sett har ikke pandemien påvirket selve bedriften i en negativ retning.

– Det har vært økt fokus på fritidsrelaterte produkter. Mange har hatt tid til overs til å gå i vår butikk, i stedet for å dra til Barcelona på weekendtur. For bedriften sin del har det vært positivt, men man blir selvfølgelig sliten av følgene det får.