Mange tenker kanskje ikke at det er nødvendig å ta vare på kvitteringen når man har kjøpt seg et nytt og fint plagg. Hvis du er fornøyd med varen, går kvitteringa som regel rett i søpla.

Det kan uansett være en fordel å ta vare på kvitteringen. Nedenfor kan du lese om hvilke regler som gjelder, og hva du bør huske på når du skal bytte eller klage på en vare.

Mulighet til å angre

Vanligvis har vi mulighet til å angre på det vi har kjøpt og få tilbake pengene våre eller bytte varen, så lenge vi har kvittering og varen er ubrukt og uskadet.

Dette er ikke en lovbestemt rett, men det er veldig vanlig, og man kan forvente å få bytte varen innen tidsfristen.

Varer som du har kjøpt i butikk, har du ikke angrerett på, men de fleste butikker bytter varene mot kvittering. Unntaket er når du kjøper noe på nett, da har du lovbestemt angrerett på varen du kjøper.

Klagerett i to år

De fleste har nok også opplevd at en vare har blitt ødelagt på grunn av dårlig kvalitet. Hvis det er en feil ved det du har kjøpt, kan du klage uansett om varen har angrerett eller byttegaranti.

- Kjøper du en bukse har du i utgangspunktet klagerett i to år. Oppstår feilen de første seks månedene har butikken ansvaret for den, med mindre de kan bevise noe annet, sier Pia Høst fra Forbrukerrådet.

Når det er bekreftet at det er selgerens ansvar, tilbyr de fleste butikker reparasjon eller ny vare.

- I alle tilfeller skal butikken ta inn varen for å undersøke feilen, slår Høst fast.

Ingen rett å få ny vare

Det er ingen lovbestemt rett å få tilbake penger eller en ny vare hvis du reklamerer på kjøpet ditt.

- Du trenger ikke kvittering, men du må i utgangspunktet ha bevis for at du har kjøpt plagget der når du får spørsmål om dette, sier Høst.

En bankutskrift vil vanligvis holde hvis du har betalt med kort, men de fleste butikker vil uansett ta inn en vare de fører, også uten kvittering eller bankutskrift.

Uansett er det ikke alle butikker som lar deg returnere eller bytte en ødelagt vare. Derfor kan det hende at du ikke får tilbake pengene, eller ny vare uten kvittering eller bankutskrift - uansett om det er en produksjonsfeil.

Pia Høst i Forbrukerrådet forteller at de fleste butikker tar reklamasjoner uten kvittering. Foto: Forbrukerrådet