De fire store kanalene tilbyr 47 kjendisbaserte program i år mot 36 i fjor. I år er det minst 15 flere kjendisprogram enn for tre år siden, og mer enn syv ganger så mange som i 2010.

NRK har selv 17 kjendisbaserte program i 2023 mot 12 i 2022. TV 2 har 19 kjendisprogram i år mot 15 i fjor.

– Det er en slags vinn-vinn-logikk her. Mange kjendiser tjener på å være på TV, og kanalene tjener på å ha dem i programmene sine, sier medieforsker Vilde Schanke Sundet ved universitetet Oslo Met til NRK.

Hun er førsteamanuensis og forsker på TV-utviklingen. Hun kaller det «et gjensidig utnyttende arbeid», der TV-bransjen får populære, proffe deltagere som er flinke til å levere følelser på skjerm. Til gjengjeld får kjendisene synlighet – og ofte betaling.

I senere år er det influensere kjent fra sosiale medium som er i skuddet, ifølge Vilde Schanke Sundet fordi kanalene håper de skal ta med seg følgerne sine inn i TV.

– Kanalene bruker YouTube- og TikTok-stjerner i en slags innkasterfunksjon for å få flere unge til å se på TV.