I rekordåret – og pandemiåret – 2020 ble det startet 1,1 millioner podkaster globalt. Det sank til 729 000 i 2021, mens antallet i fjor var nede på 219 000. Likevel øker lytterskaren og ønsket om innhold, rapporterer SVT.

Årsaken til nedgangen kan ifølge podkasteksperter være at lytterne i dag forventer mer av en ny podkast, gjerne dokumentarer eller kvalitetsjournalistikk. Dermed har podkast gått fra i begynnelsen å være en enkel samtale, en snakkepod, til i dag ofte å være lydjournalistikk der man trenger et produksjonsselskap bak seg.

Selv om en rekke snakkepodkaster fortsatt figurerer på svenskenes ti på topplister, men med ett unntak er det snakk om podkaster som sparket i gang for 10–12 år siden.

– At slike enklere snakkepodkaster ikke startes i samme utstrekning kan være en del av forklaringen, sier Jenny Nordlander, sjef for produksjonsselskapet Filt, til svensk fjernsyn.

Den britiske podkastveteranen Kate Taylor, som grunnla nettverket Feast Collective som støtter frilans podkastere, sier til The Guardian at man i dag befinner seg i et avgjørende vendepunkt for podkastformatet.

– Det er mye å bekymre seg for. Mange undrer seg over forandringen, og om de bør lære seg videopodkasting. Eller om alt kommer til å dreie seg om kjendispodkaster. Det forårsaker spenninger fordi det går i mange ulike retninger, sier Kate Taylor.