En klisjé blir klisjé når den er gjentatt nok ganger. Når Instagram florerer av selfies og positive bilder av hva man gjør i livet er disse klisjeene med på å konstruere brukernes identitet. Men hva deler vi mest på Instagram og hvorfor?

Dette deler trøndere mest

Under Forskningsdagene i Trondheim i 2016 svarte over 1500 unge og voksne på hvordan de bruker sosiale medier og apper. 1306 av disse brukte Instagram, og undersøkelsen viser at topp tre bildeklisjéer blant trøndere er natur – og landskapsbilder, bilder fra reiser og selfies. «Toppbilder» og «fjellfie» er typisk for landskapsbildene, som hele 58% publiserer på Instagram. 51% deler selfies, mens 58 % deler bilder fra reiser. Trodde du matbilder var en av Instagrams største klisjéer? Bare 21 % av de trønderske brukerne mener de publiserer dette på Instagram. Like etter følger bilder fra treff med venner, med 48 %. Videre på lista følger humoristiske bilder, hvor 33 % deler dette.

Dette er resultatet fra Forskningsdagene i Trondheim i 2016. tallene er oppført i prosent. Foto: NTNU

I denne studien deler jenter mer på Instagram enn gutter, og unge mellom 14 og 21 bruker Instagram mer enn andre.

LES OGSÅ: - Det mest bekymringsverdige er at pedofile lurer seg inn i vennekretsen til barna

Fremstiller seg selv positivt

Forskerne Hans Christian Arnseth og Hilde Vere Hilmarsen publiserte i juni en studie om ungdommers bruk av Instagram. Her kommer det fram at når ungdommene som deltok i undersøkelsen delte bilder på Instagram, la de i stor grad vekt på positive verdier, skriver forskning.no.

- De ønsket å fremstille seg som sosialt attraktive for å få sosial anerkjennelse, sier Arnseth.

«De fremstilte seg selv som omgjengelige, aktive, sosiale og glade, og de la vekt på aktiviteter som skildrer vellykkethet, eventyrlyst og humor.», beskrives det.

Klisjéene skaper din identitet

- Motivene en velger, avspeiler gjerne livsstil og fungerer også som et ledd i selvrepresentasjon. Et bilde av en person på en fjelltopp kan signalisere at en er glad i naturen, målrettet og sporty, sier Berit Skog, førsteamanuensis i sosiologi og statsvitenskap ved NTNU, som lenge har forsket på digitale trender blant unge.

Hun og forteller at bilder som deles på Instagram viser hva en er interessert i og også hvor en er, som feriebilder og bilder av natur og landskap. Det kan være av velkjente turistmotiv fra Fontenen i Roma, Trolltunga eller av andre naturperler. I samme genren inngår treningsbilder, og disse deles for å vise at en er veltrent. Som en motsats er det også mange som deler bilder av at man ikke bryr seg om kroppsidealer, som sommerkroppen 2017, og heller poserer smilende og som man er. Dette signaliserer dermed humoristisk sans.

- Dette er eksempler på at det som publiseres på Instagram kan inngå i et identitetsprosjekt. En synliggjør egenskaper og livsstil gjennom bildene. I tillegg til hvor en er, kan antrekk og tilbehør også vise at en har god råd og følger siste mote i alt fra treningsklær til fotoutstyr. Tilsvarende vil festbilder og bilder av venner vise at man er sosial og utadvendt.

Selfies eller profilbilder i ulike versjoner, med og uten sminke, kan avspeile at en er selvopptatt, men også at en prøver ut sin egen identitet og væremåte, mener Skog.

- Dette er en rimelig antagelse, ettersom det er flest jenter i tenårene som deler selfies.

Instagram kan gi sosial kompetanse

- For ungdommene er Instagram først og fremst en arena for vennskap, interesser og selvrepresentasjon. Deling av bilder er tidkrevende, og det ligger mye arbeid bak bildene deres. De skal komponeres, redigeres, kontrolleres og tilpasses. Livet på Instagram stiller ungdommene til stadighet overfor vurderinger om hvem de er sammenlignet med andre, hvordan de tror at andre oppfatter dem og hvordan de ønsker å bli oppfattet, sier Arnseth til froskning.no.

Gjennom sosiale medier som Instagram oppnår altså unge en digital kompetanse, som faktisk gjør dem rustet til det sosiale livet. Hvordan ungdommene fremstiller og konstruerer identiteten sin henger dermed tett sammen med hvor flinke de er til å kommunisere, mener Arnseth.

- Generelt kan vi si at de som bruker bildedelingstjenester utvikler en sterk bevissthet i forhold til seg selv og sine identiteter, både online og offline, sier Arnseth.

LES MER: Hvitt er fortsatt en hit! Nesten 12.000 elsker Annes hjem på Instagram

10 matprofiler du bør følge på Instagram

Berit Skog ved NTNU mener at det du deler på Instagram avspeiler din livsstil. Foto: NTNU