– Jeg er en vanlig student, som studerer produktutvikling og produksjon som sivilingeniør på NTNU, sier han beskjedent om seg selv.

Shobhit Garg (20) flyttet fra Bergen til Trondheim i 2020 for å studere. Som mange studenter, ville Garg tjene seg noen grunker på siden. Og grunker har det blitt.

Jan Langhaug
Jan Langhaug

I 2021 tjente han 700 000 kroner på deltidsjobben, som NT24 skrev om først.

Hvordan? Kjøp og salg av designerklokker.

Da han var 17 år og på leting etter en måte å tjene penger, forsøkte han ulike greier som dukket opp på Facebook, som blant annet «dropshipping», forteller han.

– Trodde aldri jeg skulle ligge på slike summer

Så kom Garg over et nettkurs i klokketrading. Kult, tenkte han.

– Da jeg startet, var jeg litt naiv og kanskje litt grådig, sier Garg, som en gang tidlig på valgte å sende fra seg en klokke i en handel verd 28 000 kroner – med lovnad om å få betalt senere.

Pengene fikk han aldri. Lærdom ble tatt.

Jan Langhaug
Jan Langhaug

I dag kjøper og selger han klokker i prisområdet 300 000 til 400 000 kroner i snitt, anslår Garg.

Den dyreste han har solgt, fikk han 1,2 millioner kroner for, forteller Garg.

– I starten trodde jeg aldri at jeg skulle ligge på klokker til slike summer, sier Garg, som startet i det «små» med klokker til om lag 15 000.

Lever på Lånekassen

– Nå omsetter jeg for 15 til 20 millioner kroner i året, sier Garg.

Og når det blir hundretusener som går inn og ut av kontoen til en 20-åring, blir banken oppmerksom. Derfor startet han i januar opp et eget selskap. Der skal pengene være.

– Alt går rett tilbake til firmaet, mens jeg prøver å leve på Lånekassen. Jeg tar ikke ut lønn, sier Garg som håper kanskje å kunne åpne en fysisk bruktklokkebutikk etter studiene.

Adresseavisen møtte ham på vei hjem fra NTNU og til leiligheten 20-åringen eier. Foto: Jan Langhaug

Garg tror han har sparsommeligheten fra foreldrene, som flyttet med ham fra India til Norge for 12 år siden.

– Det aldri vært noen fancy eller veldig dyre ting. De har alltid vært flinke med penger og kun brukt det som var nødvendig, sier han.

Fra snekkere til daglige ledere

Og kundene?

De er en blanding av alt fra snekkere til daglige ledere, forteller Garg, som ikke ante at markedet for dyre klokker var så stort i Norge da han begynte.

– Klokker har et bra investeringspotensial, i hvert fall de store merkene. Folk vil sikkert se på alternativer til aksjeinvesteringer og fond, i hvert fall når det er så store svingninger som på aksjefronten nå, tror Garg.