- Vi har sett at det har vært et tomrom i markedet for yttertøy til kvinner. Det mangler ikke på fine jakker i butikkene, men mange fungerer ikke i et tøft klima. Derfor ender mange med å ta på seg sportsjakker, sier designer og motegründer Johnny Vinnem i et intervju med Dagens Næringsliv.

Kvinnekolleksjon

Han skal ha begynt å irritert seg over de fargesprakende turjakkene for snart ti år siden, og har gjort noe med det.

Lik trd.by på Facebook!

Nå selger han selv yttertøy til over 150 frittstående butikker under merkenavnet JohnnyLove, og fra høsten utvider han med en egen kvinnekolleksjon som blant annet skal inkludere kjoler, skjørt, skjorter, strikk og bukser, skriver Dagens Næringsliv.

John Erling (Johnny) Vinnem (t.v.) og butikkmedarbeider Thomas Aslaksen. Foto: foto Kristin Svorte

- Motivasjonen er å utvikle et produkt som forener moderne design med gode tekniske løsninger. Doble glidelåser og høye krager er særegenheter som gjør jakkene svært brukervennlig i en klimautsatt hverdag, sier Vinnem til DN.

Suksess i utlandet

Dagens Næringsliv beskriver klesmerket som en norsk eksport-suksess innen mote, og når man ser på salgsinntektene er det ikke rart. Ifølge DN skal selskapet ha endt på inntekter på rundt 19,5 millioner i fjor.

Musikkprodusent Mikkel Eriksen i Stargate eier 40 prosent av selskapet, og ser fram til lanseringen av den nye kolleksjonen.

- Vi har store forventninger til damekolleksjonen, spesielt yttertøyet. Det er mangel på estetisk fint yttertøy som samtidig er varmt og tåler alt slags vær. Responsen så langt har vært fantastisk så vi gleder oss til å få denne kolleksjonen ut i verden, sier Eriksen til Dagens Næringsliv.