Det utgjør bare 12 personer av kvinner av de i alt 139 personene i de 90 aktene, det vil si band, soloartister eller duoer, som står bak topp 100-listen.

Ansvaret ligger hos både musikkbransjen og konsumentene, sier ekspertene som svenske SVT Kulturnyheterna har snakket med.

– Jeg er ikke overrasket. Menn lytter på menn i større grad enn de lytter på kvinner. Kvinner lytter også på menn, fordi menn tradisjonelt sett har vært idoliserte, hevder Josephine Forsmann, trommeslager i Sahara Hotnights. For å få til en endring mener hun både kvinner må slippes til av bransjen i større grad, samtidig som lytterne må ta et alvorsblikk på sin egen musikkbruk.

– Vi som lyttere sitter på makten, sier Forsmann, som mener menn fremstilles som produsenter og kvinner som konsumenter.

Ann Werner, som er dosent i genusvitenskap og lektor i musikkvitenskap, skyver imidlertid mer av ansvaret over på Spotify – fordi hun mener det som strømmes styres også av Spotifys grensesnitt og algoritmer.

– Om mannlige artister strømmes mye, så løftes de frem og da strømmes de enda mer.

Spotifys nordiske innholdssjef Johan Seidefors sier til SVT at selskapet ikke er overrasket over tallet, som de anser gjenspeiler musikkindustrien. Han er dog ikke enig i at algoritmene gir mannlige artister en fordel. Seidefors sier at lyttingen sakte blir mer likestilt, og at Spotify har flere prosjekt som jobber langsiktig med å endre strukturer som gir skjevfordeling.

– Vi ser holistisk på underliggende faktorer, det er slik man skaper endring over tid.

Dette er ifølge SVTs liste de 12 kvinnene: Tones and I, Kyla, Halsey, Camila Cabello, Billie Eilish, Dua Lipa, Lady Gaga, Arianda Grande, Olivia Rodrigo, MØ, Daya og Sia.