«Barbie» trakk 22.718 norske kinogjengere inn i rosamørket helgen som var, og kan nå notere seg et samlet besøkstall på 567.352 i sine fem uker på norske kinoer. «Oppenheimer» holder stand på andreplassen, og trakk et publikum på 18.208. Samlet seertall er 426.320, viser Kinotoppen.
Disney og Netflix speider østover etter nytt strømmegull
I løpet av mandagen vil de to filmene passer et samlet billettsalg på 1 million billetter, konstaterer administrerende direktør i bransjeorganisasjonen Film & Kino, Espen Lundberg Pedersen:
– «Barbenheimer» har virkelig vært en positiv sommerstorm på norske kinoer. «Barbie» og «Oppenheimer» fortsetter å trekke publikum til kinoene, og vi er svært fornøyde med besøket. Med suksessen deres har det blitt tydelig at norske kinoer fortsetter å være en viktig arena for filmopplevelser.
Hittil i august er det solgt 724.973 billetter mot 476.729 billetter i hele august i fjor. Pedersen spår at oppgangen kommer til å fortsette, siden det er en sterk kinohøst i vente med både norske og internasjonale filmer på plakaten.
«The Rock» med tidenes høyeste skuespillerlønn
I USA inntok «Blue Beetle» helgens kinotopp med 25,4 millioner innspilte dollar, mens «Barbie» spilte inn 21,5 millioner dollar og «Oppenheimer» på tredje 10, 6 millioner.
I Norge trakk denne nye superheltfilmen bare 4110 kinogjengere i premierehelgen. De andre to nykommerne på topp 10-listen for norske kinoer er «Book Club: The Next Chapter» med 3193 og en syvendeplass og norskregisserte «Dracula – The Last Voyage of the Demeter», som gikk inn på niendeplass med 2719 besøkende.