Medier fra Slate til Morgenbladet har rapportert om det siden i fjor: «Strømmegullalderen er over.» Konklusjonen er at verken kvaliteten eller gjennomslaget er som i «House of Cards» og «Breaking Bad»s velmaktsdager.

De store strømmetjenestene gjør sitt ytterste for å motbevise den. Ett grep er utstrakt satsing på innhold fra vekstområdet Asia.

Nylig kunngjorde Disney+ et 20-tall asiatiske filmer og serier som skal rulles ut i løpet av sommeren og høsten. Tidligere i år kringkastet Netflix et 30-tall tilsvarende.

Seks av ti

Særlig koreansk innhold har fått bein å gå, i kjølvannet av Oscar-vinneren «Parasite» (2019) og Netflix-fenomenet «Squid Game» (2021). I fjor så seks av ti brukere en såkalt K-produksjon, ifølge tjenestens egne tall.

– Vi hadde et flott år med koreansk innhold i 2022, sier Netflix-regionalsjef Don Kang til NTB.

Han eksemplifiserer fra zombieserien «All of Us Are Dead» til advokatserien «Extraordinary Attorney Woo».

– Nå gir vi full gass også i år, da variasjonsbredden skal bli enda større, fortsetter han, vel vitende om at «Destined with You» suser ut 23. august.

Disney-konsernet driver både import og eksport i Asia. Her fra åpningen av Hong Kong Disneyland i 2006. Foto: AP

Snurr film

Ikke minst gleder Kang seg over å nå alle verdenshjørner med filmene sine. Thrilleren «Ballerina» og biodramaet «The Match» er blant de kommende premierene.

– Tidligere var koreansk kinokunst forbundet med festivalscenen. Det var der vi vant priser og ble snakket om, konstaterer Kang.

– Men publikum har ikke hatt lett tilgang til koreanske kinoer. Å kunne få dette ut til brukerne våre, oversatt til deres egne språk, vil utgjøre hele forskjellen. Det er en veldig spennende mulighet for Netflix og for kreative krefter i Korea.

Disney følger i det koreanske sporet, men satser òg tungt på Japan i det såkalte APAC-området. Et par høyde- og ytterpunkter er animéføljetongen «Tokyo Revengers: Tenjiku Arc» og en spesialpresentasjon av OL-skøyteløperen Yuzuru Hanyu.

– Gitt suksessen vi opplevde med den første bølgen APAC-originaler, vil vi fortsette med eksepsjonell storytelling gjennom andre halvdel av 2023 og videre, sier Disney-underdirektør Carol Choi i en pressemelding.

– Thrillere, actionkrim og eventyr forankret i sterk handling fra Korea og Japan treffer publikum. Vi ser fram til videre samarbeid med ledende innholdsleverandører og historiefortellere fra regionen.

Lokalt og globalt

På spørsmål om hvorfor APAC-titler viser så godt igjen globalt i 2023, peker Kang på at tankegangen er lokal.

– Når vi jobber med manusforfatterne og regissørene som utvikler og produserer, fokuserer vi først og fremst på publikum i Korea, sier han.

– Vi prøver ikke kunstig å forestille oss hvilken type som vil slå an utenlands. Hvis vi først er sanne mot oss selv og publikum, og det likevel slår an ute, er det ingenting som er så tilfredsstillende.

– «Squid Game» ble kritisert for voldsgehalten. Hva er din kommentar?

– Ah, voldsgehalten ...

Kang zoomer inn et smil.

– Vel, Netflix gir alltid beskjed om hvorvidt det vanker vold eller nakenhet. Vi gjør vårt beste for å informere folk før de trykker «play», så de vet hva de begir seg ut på, erklærer han overfor NTB.

– Men koreansk kinokunst har nok den kvaliteten – ikke glem at manusforfatter og regissør Hwang Dong-hyuk kommer fra film. Når du blander det universet inn i serieformatet, skjer noe som folk ikke har sett før. Og det kommer mye spennende ut av det.