Markedsansvarlig for Festningen, Rachel Nordtømme, er svært fornøyd med bookingen:

- Gabrielle får garantert hele Festningen til å danse. Hun lager liv, og er en av de beste liveartistene i Norge. En perfekt booking for oss.

Fra før er Kygo, Arif og Unge Ferrari og ARY klare for den nye festivalen som arrangeres på Kristiansten Festning 31. august og 1. september. Og ifølge arrangørene er det mer i vente.

- Vi har mange godbiter igjen som skal slippes i løpet av de neste månedene, så det er bare å glede seg, sier Nordtømme.

Hitmaskin

Lista er lang over hitlåter som Gabrielle har skrevet og utgitt, med blant annet «Vekk Meg Opp», «Fem Fine Frøkner», «Regn fra blå himmel», «Mer» og «Mellom skyene».

Etter hennes episke konsert på Øyafestivalen kastet P3 sekser på terningen og skrev blant annet: «Denne konserten vil garantert gå ned i historiebøkene som en av de råeste, mest energiske og vakreste.»

Selv ser Gabrielle frem til årets festivalsommer:

- Turnéen i 2017 var en opplevelse som overgikk alt jeg, og vi som band, kunne forventet. Jeg blir ydmyk over responsen og hvordan publikummet mitt bygger opp for hvert år. Det kjennes rett og enormt å få igjen for alt arbeidet vi legger ned. Usikker på hvordan vi skal klare å toppe det, men jeg kan love at vi skal gjøre vårt ytterste. Det gledes, forteller hun i Festningen sin pressemelding i forbindelse med artistslippet.

10 000 festivalgjengere hver dag

Det var i mars at Trd.by slapp nyheten om den splitter nye trondheimsfestivalen.

Rachel Nordtømme er marked- og kommunikasjonsansvarlig for den nye trondheimsfestivalen Festningen. Foto: Tore Hilmarsen

- Hvordan går billettsalget?

- Det går bra, det selges billetter jevnt og trutt og vi er fornøyd med billettsalget så langt. Vi regner med at det skal være 10 000 på hver av de to dagene, men vi vet ennå ikke hvor mange som vil kjøpe festivalpass, eller dagspass for bare én av dagene.

Nordtømme vil ikke oppgi noe konkret tall for antall solgte billetter.

Det er Trd Live, som inkluderer noen av folkene bak Pstereo og Juba Juba, som i samarbeid med flere nasjonale aktører begynte planleggingen av festivalen rett over nyttår i år. De har med seg Momentuim, som blant annet lager Jugendfest og Sky Agency som står bak Findings og Stavernfestivalen.

Festningen skal være en festival med fokus på EDM, pop, hiphop og urban. En festival som primært retter seg mot målgruppa 18-30 år.