I 2010 ble drømmene bak Trondheims-firmaet Livid Jeans virkelighet. Sammen med tre kompiser, alle like opptatt av tettvevde bomullsbukser med fem lommer, startet de med friskt mot.

- Vi hadde alle jobbet i klesbutikk i mange år, og var lidenskapelig opptatt av jeans. Vi skulle erobre verden med Livid, men realiteten – med mye hardt arbeid- traff oss. På slutten av året var det bare meg igjen, og jeg skaffet meg en symaskin, sier Jens Olav.

Satser på kvalitet

Det var der, bak symaskinen, at romantikken mellom han og denim virkelig startet.

Les også: Her får du neppe kjøpt Grandiosa med ekstra ost

- Det er noe helt eget med håndverket bak jeans, helt fra design til ferdig produkt. Det ligger mye arbeid bak hvert plagg. Hele prosessen er egentlig litt romantisk og nostalgisk, med gamle symaskiner og et plagg som varer i mange år.

Og det er det som er hele tanken bak alt Livid Jeans i dag produserer i lokalene i Olav Tryggvasonsgate, og i fabrikken i Portugal.

- Det er kvalitetsprodukt fra første del av prosessen, til siste. Her kan man få både jeans som er custom made eller tilpasset hver enkelt. Man skal kunne se trådene og skredderne som jobber med klærne, og det du får med deg hjem skal være et genuint kvalitetsprodukt, sier Jens Olav.

Nye modeller

Til tross for at Livid nå begynner å bli et kjent merke i byen, har han ikke satset hardt på vanlig markedsføring.

- Vi lever litt etter jungeltelegrafen, og det krever at folk som er interessert finner oss. Vi setter ingen grenser innenfor målgruppe når det gjelder klærne, men vi ser at folk som gjerne er kvalitetsbevisste og vil at klærne skal vare, velger oss.

Livid Jeans selger alt fra t-skjorter til jeans og jakker. Til nå har det utelukkende vært kolleksjoner tilpasset herrer, men etter mye etterspørsel er Jon Olav og teamet klar med to jeansmodeller til kvinner.

- Det har vært etterspurt lenge, og i august lanserer vi to modeller til damer. Dette har vi jobbet lenge med, og det blir fint kunne tilby kvalitetsjeans også til damer. Så gjenstår det bare å se om de slår an, sier Jens Olav.

God butikk

Opprinnelig er han fra Volda, men havnet i Trondheim for ni år siden.  Livid Jeans er fulltidsjobben, og i Trondheim har han syv ansatte. Kolleksjonene selges nå i hele 12 land, i 45 butikker. Og alt styres fra Trondheim.

- Jeg satset på Livid, og nå er det mitt levebrød. Etter at vi startet butikken i sentrum har det gått veldig bra, vi har en økning på rundt 400 prosent de to siste årene. Vi blir ingen mangemillion-bedrift og vil holde beina på jorda, men vi satser hele tiden videre uten å miste fokuset på det vi egentlig vil, sier han.

Lik trd.by på Facebook