Appen Gobi, den spirituelle arvtakeren til skandale-Snapchat-kontoen NTNUSnap, ble lansert 10. august.

- Vi er utrolig fornøyd med starten. Da vi lanserte Gobi var den en av de mest populære appene i Norge. Vi kom på topplisten blant populære apper både på Android og iOS og har en rating og vi har en rating på nesten 5 stjerner på både Android og iOS, forteller, Kristoffer Lande, NTNU-student og en av gründerne bak appen.

Gobi kryper oppover app-topplistene. Foto: skjermdump

Lik trd.by på Facebook

Over 1,4 mill. bilder

- Vi har nesten 3000 brukere og har rundet over 1,4 millioner nedlastede bilder. Det betyr at brukerne våre bruker appen veldig mye, sier Kristoffer Lande.

- Hva hadde dere regnet med å få av brukere på to uker?

- Vi hadde ikke satt oss noen konkrete mål, bortsett fra å nå opp til brukertallet til NTNUSnap, som hadde rundt 4000 følgere. Så vi er nesten der, sier Lande.

- Samtidig er det vanskelig å få folk til å gå over fra Snapchat til en helt ny app. Så vi er storfornøyd med at vi har klart å kapre såpass mange allerede, sier Lande.

Investor-nei

Før appen ble lansert hadde fire investorer kjøpt opp fire prosent av selskapet.

- Det betyr at vi i teorien er verdsatt til 750 000 kroner allerede før lansering, sa Lande til trd.by før lanseringen.

Interessen har ikke akkurat dabbet av etter lanseringen.

- Vi har fått flere investortilbud, men vi takker nei til det. Det er veldig spennende å se hva vi kan klare på egen hånd uten investor-hjelp, sier Lande.

Veien videre

Før lanseringen var det også snakk om å lansere appen ved et stjerneuniversitet i USA. Neste uke blir det en realitet.

- Vi har en amerikansk aktør som var interessert i å kjøpe seg inn i appen. Da det ikke var aktuelt tilbydde de seg å være med å promotere appen i USA, sier Lande.

- Neste uke er det skolestart der oppe og samtidig skal det opprettes egne grupper for Harvard-studenter og studenter i Massachusetts, legger han til.