– Ja, jeg er overrasket over reaksjonene. Jeg hadde trodd vi hadde kommet lengre i 2017, sier Sigurd Vedal, gründer og administrerende direktør av nettdatingtjenesten Rich meet Beatuiful (RmB), til Byas.

Tjenesten som ble lansert i august i år har akkurat passert 30.000 aktive medlemmer i Norge. 2.618 av disse er fra Trondheim, ifølge ferske tall Byas har fått tilsendt.

Målet er å bikke 200.000 innen året er omme.

For å få dette til har RmB blant annet gått i gang med en kampanje på Østlandet hvor 10 tilhengere med reklameboards har kjørt rundt i Oslo, Akershus og Bærum. Og reaksjonene lot ikke vente på seg.

Forbrukerombudet varsler gjennomgang av kampanjen for å se om den er kjønnsdiskriminerende og dermed i strid med markedsføringsloven. KrF-politiker og nestleder i Justiskomiteen Kjell Ingolf Ropstad kaller reklamen «forherligelse av prostitusjon».

Den omstridte kampanjen skal snart rulles ut i andre byer, inkludert Trondheim.

Trd.by har snakket med unge om valget: Holder med Rødt, men stemmer Ap fordi de er større

– Fått mange nye medlemmer

Så langt har RmB kun kjørt geografisk rettet reklame på online medier og Google andre store norske byer, men om ikke lenge vil det også være en fysisk kampanje på plass.

– Vi har på trappene en kampanje med store boards i de andre store byene i Norge. Planen er å komme til Stavanger, Bergen og Trondheim om én-to uker. Vi har sett at kampanjen på Østlandet har fungert veldig godt, og vi har fått mange nye medlemmer, sier han.

– Nå har det jo kommet en del reaksjoner på kampanjen deres på Østlandet. Hva er din kommentar til det?

– Jeg hadde håpet at folk hadde et litt mer åpent sinn. I 2017 er det akseptert med homoseksuelle ekteskap, swingers og bondage. Da burde ikke folk bli overrasket over at kvinner ofte er tiltrukket av menn som har intelligens og ressurser, og at disse mennene kan gi finansiell støtte tilbake, svarer han.

Han legger til at han forstår at folk reagerer på tjenesten, siden det er noe helt nytt her til lands.

– Vi utfordrer også hva et forhold er - i tradisjonell forstand, og da blir det jo diskusjon, sier han, og viser blant annet til «50 Shades of Grey»-debatten.

– Det er jo en ren sugardaddy/sugarbaby-historie som skapte mye oppstyr. Men det finansielle elementet er bare ett av flere kriterier brukerne av våre tjenester forholder seg til.

- Skuffet over slike firma

- Først og fremst vil jeg si at jeg synes det er en direkte usmakelig reklame.

Marte Øien, leder for studenttinget ved NTNU, misliker sterkt hvordan sugardating-tjenesten henvender seg til studenter.

- Jeg er skuffet over firma som utnytter studenter i sårbare økonomiske situasjoner, fortsetter Øien.

Leder av Studenttinget ved NTNU i Trondheim, Marte Øien, synes kampanjen er direkte usmakelig. Foto: Privat

- Tror du dette er noe som kan friste studenter i Trondheim?

- Det synes jeg er vanskelig å spekulere i, men jeg håper og tror at dette ikke vil appellere til vår studentmasse.

Kan bli endret

Kampanjen har fått mange reaksjoner, både i tradisjonelle og sosiale medier.

Med teksten «Hei studenter! 0,- i studielån? Date en sugar daddy?» over et bilde av en kvinne i rød bh, mener mange at kampanjen er kvinnediskrimenerende.

– Hva er din kommentar til det?

– Jeg oppfatter det som en unisex-reklameplakat. Vi skriver studenter - som jo kan være både kvinner og menn. At vi bruker en kvinne på plakaten, er fordi kvinner generelt fungerer bedre enn menn på reklamer som skal rette seg mot begge kjønn. Men neste gang kan det være et par i stedet.

Forbrukerombudet har fått flere meldinger om kampanjen, og skal nå vurdere om denne er kjønnsdiskriminerende - og dermed ulovlig, meldte blant annet NRK tidligere tirsdag.

– Kommer dere til å gjøre noen endringer med kampanjen innen dere kommer til Stavanger, Bergen og Trondheim?

– Jeg lytter og tar til meg det kritikerne sier, og jeg har satt våre advokater i gang. Dersom det viser seg at reklamen vår blir vurdert som kjønnsdiskriminerende, vil vi endre på uttrykket så framt vi fortsatt får fram budskapet vårt på en god måte.

Hold deg oppdatert! Følg trd.by på Facebook

At folk tror RmB driver med videreformidling av prostitusjon, skyldes bare mangel på kjennskap til tjenesten, mener Vedal.

– I våre avtalevilkår står det tydelig at vi ikke driver med verken eskortevirksomhet eller sexkjøp. Folk som bryter vilkårene vil bli kastet ut og blokkert umiddelbart. Vi skal selvfølgelig følge loven i alle land vi opererer i. Det er spesielt viktig å vise at vi er proffe, siden vi møter mange fordommer.

– Hender det ofte at dere må blokkere brukere?

– Det skjer hele tiden. Det er alltid noen som prøver å selge noe, promotere en annen tjeneste, lure folk for penger eller forsøker å selge eller kjøpe sex. Det slår vi hardt ned på!

75 prosent kvinnelige medlemmer

Han kaller tjenesten for en nettdating-side: RmB er en plattform som kobler sammen sugardaddies og sugarbabies. Og sugardaddies kan også være damer, og sugarbabies kan også være gutter, forklarer han.

– Det typiske er at begge søker en relasjon, med «no strings attached». Sugardaddy er gjerne en forretningsmann som reiser eller pendler, mens sugarbaby er en student som trenger finansiell «support».

Det trenger imidlertid ikke være bare i form av penger.

– Det er veldig mange sugardaddies som ikke ønsker å gi penger, men gaver som viser at man setter pris på den andre. Det kan være blomster, smykker eller reiser.

I dag er 75 prosent av medlemmene kvinner. 68 prosent av kvinnene er studenter mellom 18 og 26 år.

RmB finnes ikke bare i Norge, men også i 33 andre land. Men landene det satses mest på er Norge, Sverige, Danmark, Finland, Belgia og Nederland.

LES OGSÅ: Rekordmange fullfører videregående