Da Johan Sannan gikk på videregående, skulle russegruppen hans finansiere russelåt, klær og arrangementer. Gruppen letet på nett etter dugnader de kunne tjene penger på.

- Vi fant ikke så mange bra alternativer og jeg konkluderte med at de ikke fantes noen gode nok tilbud, forteller Sannan.

Sannan så et behov i markedet og innså at russegrupper, korps, skoleklasser og idrettslag hadde noe til felles: de trengte en god måte å finansiere ulike formål på.

- Et marked med høy etterspørsel, men dårlig tilbud er et godt utgangspunkt for å starte firma. Så da tenkte jeg at jeg bare måtte sette i gang så fort som mulig egentlig, forteller han.

- Man må ha en indre drivkraft til å jobbe, når andre slapper av med Netflix liksom, sier Sannan.

Knuste sparegrisen

Rett etter 18-årsdagen registrerte Sannan firmaet sitt: Dugnadseksperten AS.

- Jeg hadde 15 000 kroner i startkapital fra konfirmasjon og bursdager gjennom årene. Så fikk jeg hjelp av en kompis med å sette opp nettsiden. Jeg skulle gjerne ha lånt penger fra banken, men det er naturligvis vanskelig som 18-åring uten inntekt eller sikkerhet å vise til, forteller han.

Sannan forklarer at det ikke alltid er lett å være ung i bransjen, men det er ikke umulig.

- I starten visste jeg ikke hva jeg drev med, noe som kundene må ha merket. Det var litt vanskelig å bli tatt seriøst på den tida, men heldigvis så lærte jeg raskt og kom meg over kneika, sier Sannan.

Han forteller at det viktigste man kan gjøre er å bygge tillit til kundene sine.

- Er man troverdig, og tilbyr attraktive produkter til fornuftige priser, vil ikke kundene velge deg bort på grunn av alderen din, konkluderer Sannan.

Startet med tennbriketter

- Produktet jeg så for meg kom til å selge bra, var tennbriketter. Jeg fant en fabrikk i Tyskland, tømte bankkontoen og fikk et vareparti til Norge, forteller Sannan.

Til det tyske firmaet hadde han introdusert seg selv som «Norwegian business man».

- Den tyske trailersjåføren forventet nok noe litt annet enn en tenåring på moped i joggebukse, med varelager i garasjen til mamma.

- Han knakk sammen da han så meg, forklarer Sannan og smiler.

Fra garasjen til mamma, til lager i Oslo

- Da jeg hadde fått brikkene begynte jeg å ringe rundt til styremedlemmer i idrettslag og elevrådsledere for skoleklasser for å selge. Da varepartiet var solgt, hadde jeg litt mer penger på kontoen enn tidligere. Så da tømte jeg bankkontoen igjen og gjentok prosessen!

Etter Sannan hadde nok overskudd, investerte han i markedsføring og lagerlokale i Oslo.

- Da begynte ting å utvikle seg ganske raskt. Nå har det ballet på seg med kortpakker og sokker i tillegg til tennbrikettene som startet det hele, forklarer han.

Nå selger han mest fra nettsiden sin. I 2018 samarbeidet de med rundt 300 ulike dugnadsgrupper, ifølge Sannan.

Selskapet har omsatt for 2,75 millioner i 2018. I 2017 var omsetningen på 2,3 millioner kroner.

Drømmer for fremtiden

- Jeg er snart ferdig med bachelorgraden her i Bergen, og da får det være nok utdanning for min del. Jeg aner ikke hva jeg kommer til å holde på med om ti år, men jeg håper å kunne drive selvstendig; enten med oppstart av nye selskaper eller eiendomsutvikling. Ellers er det en stor drøm å ha vingård i Italia, men det er nok litt lenger frem i tid!

Han forteller at han ikke vil leve et liv på andres forventninger.

- Når jeg ligger på dødsleiet, er målet å kunne se tilbake på livet og vite at jeg til enhver tid gjorde nøyaktig det jeg selv ville, konstaterer Sannan.