En gjennomgang Aftenposten har gjort av 37 819 eksamensklager fra hele landet de siste fire årene viser også at i åtte av ti tilfeller ble karakteren stående, og at under 1 prosent av klagene førte til at elevene gikk ned i karakter.
Fra 2016 og 2019 ble det levert mellom 208 000 og 214 000 eksamensbesvarelser på vårparten i de 25 største fagene i grunnskolen og på videregående. Disse eksamenene ble hvert år klaget på mellom 9000 og 9800 ganger, noe som tilsvarer 4,3 prosent.
Utvalg vil utrede selvvalgt eksamen for elever
De fagene det lønte seg å klage på i størst mulig grad, var engelsk 10. trinn og sosialkunnskap. 32 prosent av dem som klagde, fikk bedre karakter. Færrest fikk bedre karakter i fagene matte 2P og matte 2P-Y (praktisk matematikk), der 3,3 prosent fikk et bedre resultat, skriver avisen.
Avdelingsdirektør Per Kristian Larsen-Evjen i Utdanningsdirektoratet sier vurderingen av eksamen slik den er i dag, med åpne oppgaver som ikke bare har ett riktig svar, vil alltid innebære skjønn og dermed at sensorer ikke alltid er helt enige.
– Ingen er tjent med at det er en variasjon på flere karakterer, men det er vanskelig å trekke entydige konklusjoner fra disse tallene alene, sier Larsen-Evjen.