Nordmenn bruker hundrevis av millioner på halloween hvert år.
Butikkene merker sesongen i år også, til tross for prisøkningene.
På TGR har de blitt utsolgt for mange varer i god tid før halloween, ifølge butikksjef Victoria Nygård.
– Nå er vi nesten tomme. Vi har begynt å fylle på med julevarer.
Kopper og telysholdere har vært spesielt populært i år.
– Vi hadde en spøkelseskopp i starten, men den ble utsolgt nesten med en gang fordi den gikk viralt på Tiktok.
Spøkelser er generelt «in» i år.
Kundene har hendene fulle og er klare for å pynte til halloween.
På Nille selger de mest av pynt.
Butikksjef Cindy Terchantuk legger merke til at folk tenker nøyere over hva de bruker pengene på.
– Vi selger mye mer engangsartikler nå enn før. Jeg tror det handler om at prisen er billigere.
Enkelte ting handler folk årlig.
– Gresskar-lykter er populært. Det er ofte noe folk henter opp igjen hvert år.
– Vi ser at det er mindre trøkk i år, som sikkert handler om at alt har blitt dyrere. Folk bruker heller pengene på mat, leie og det viktigste, sier Cindy.
Godteri selges riktignok godt opp mot halloween.
Amerikansk og annen «uvanlig» snacks er spesielt populært.
Nille selger også kostymer, men det er vanskelig å konkurrere når store kostymebutikker som Arti Læll er rett nedi gata.
De satser for fullt på å ha det største kostyme-utvalget.
Kostymer fra The Addams Family har blitt populært etter Netflix-serien «Wednesday».
TV-serier er generelt en gjenganger: Peaky Blinders-kostymer er alltid populært.
Squid Game er faktisk på vei ut ...
... mens Super-Mario er på vei tilbake.
I år har det kommet både film og nytt spill med karakteren.
Butikken har også rad på rad med fangeklær. Det er ofte hva folk rasker med seg når de sliter med å bestemme seg, ifølge Arti Læll-eier Wenche Johansen.
– Vi ser at merkevarer gjør det bra. Disney og Netflix er stort. Folk vil heller være «Wednesday» og «Woody» enn «skummel jente» og «cowboy».
Damekostymer for menn blir også stadig mer populært, ifølge de ansatte.
– Det er gøy å se hva som blir «det store» hvert år. Det varierer veldig, og ofte blir vi overrasket.