Synne Mauseth
trd.by Synne Mauseth

– Det var bedre å være hjemme enn på skolen. Det var noe inni meg som sa at jeg kom til å angre, men jeg dro fremdeles ikke, sier Elias.

– Jeg likte ikke så godt timene på skolen. Jeg ble trøtt, og da jeg spurte om å få gå ut av klasserommet, giddet jeg ikke å komme inn igjen, sier Daniel.

– Jeg var ikke på skolen på flere måneder. Jeg var bare hjemme og alt gikk nedover, sier «Oscar».

Elias Helberg Jensen (14) hadde utfordringer med å komme seg på skolen fordi det var vanskelig å stå opp tidlig.

– Å våkne tidlig på morgenen er det verste.

For Daniel Tømmerås (15) fristet det mer å være hjemme og spille enn å dra på skolen. Da han først var på skolen, unngikk han timene.

– Det var dumt av meg, men mye lettere å la være.

«Oscar» (15), som ønsker å være anonym, innså at det ikke var normalt å være borte fra skolen i flere måneder. Men han manglet motivasjon, og etter endt skoledag kunne han sove i ti timer og fremdeles være sliten.

– Jeg hadde aldri noe energi til overs liksom.

Alt endret seg imidlertid for guttene da de møtte Geir Ove Røe og Mikael Johansen.

Gi en meningsfylt hverdag

Da Dagskolen, som bistår nærskoler der det er knyttet bekymring til elevers skolefungering, tok kontakt med Geir Ove, var han ikke tung å be. Læreren ved skolen så muligheter for ungdommer som hadde vanskeligheter med å håndtere hverdagen, og mente at gaming kunne være et alternativ for å gjennomføre en skoledag.

– Det viste seg å fungere veldig godt, sier Geir Ove, som driver PC- og mobilverkstedet Bitfix.

Gaming har alltid vært en del av kulturen på arbeidsplassen, og det som begynte som et tilbud for utenforskap, ble etter hvert også en E-sportklubb. Bitfix Gaming ble raskt en av de største klubbene i Norge i antall medlemmer, og tiltrakk seg flere proffe spillere.

Mikael Johansen og Geir Ove Røe mener at gaming kan være løsningen på utenforskap. Foto: trd.by Synne Mauseth

Deriblant Mikael Johansen, som i dag er ansatt i Bitfix og jobber med Breakthru som ble til i 2017.

– Vi har ikke mulighet til å fikse alt, men vi kan gi ungdommene en meningsfylt hverdag. Hovedmålet er å forebygge frafall i skole og arbeidsliv, forklarer Geir Ove.

Hver dag er det flere ungdommer innom lokalene på Tempe – enten skoleelever eller gjennom Nav og Barne- og familietjenesten. Her er de sosiale med hverandre, spiller kortspill, får undervisning, jobber og gamer gjennom tilbudet som Bitfix har valgt å kalle Breakthru.

– Gode resultater

I Breakthru er de opptatte av å ikke stigmatisere. Det er lov å slite, noe ungdommene også gjør av ulike årsaker.

– Vi lykkes ikke med alle, men vi har veldig gode resultater. Vi snakker med ungdom som ikke husker sist de så dagslyset, og som vil få en slutt på problemene sine og komme seg ut av bobla de har vært så lenge inne i, forklarer Mikael.

På Breakthru går det både i gaming og kortspill. Foto: Synne Mauseth

At ungdommene sitter mye foran skjermen er ikke nødvendigvis feil.

– Det er vesentlig å finne ut hvorfor man har mye skjermtid. Da jeg var yngre kunne jeg ha sittet 12 timer foran dataen hvis det var opp til meg. Det å bare sitte der for å komme seg bort fra virkeligheten, er noe helt annet enn å ha et mål med gaminga, mener Mikael.

Da Mikael var yngre, kunne han selv ha sittet 12 timer foran skjermen. Nå hjelper han ungdommene til å få en bedre hverdag. Foto: Synne Mauseth

Med Bitfix Gaming i ryggen, får ungdommene i Breakthru et mål med spillingen, ifølge Geir Ove.

– Hvis noen som ikke takler skole eller arbeid kommer hit, og sier at de vil bli en E-sportspiller eller bedre gamer, så kan vi hjelpe dem. Klubben kan legge til rette for at ungdom kan utvikle seg som spillere og dette bidrar også til en mer strukturert og meningsfylt hverdag.

E-sport kommer ifølge han til å være såpass dominerende om noen år at mange faktisk kan leve av det. Nåløyet er imidlertid trangt, og det er lov for ungdommene å være i lokalene på Tempe om man bare vil spille for å trives og mestre en ellers utfordrende hverdag.

– Koster staten 13 millioner

Sosial øving og mestring er også noe det er fokus på i Breakthru.

– Vi vil være med på å løse det som skolen kanskje ikke klarer. Ofte kan det hjelpe å bli tatt ut av skoleområdet. Det kan endre hverdagen til så mange ungdommer som sliter, mener Geir Ove.

Bitfix Gaming har fått midler fra kulturenheten i Trondheim kommune til å kjøpe inn datautstyr, og Nav/BFT-samarbeidet gir også noe inntekt. Når det kommer til tilbudet for skoleelevene er det imidlertid Bitfix som betaler for det.

– Vi vil være med på å løse det som skolen kanskje ikke klarer. Ofte kan det hjelpe å bli tatt ut av skoleområdet, sier Geir Ove. Foto: Synne Mauseth

– Jeg har hørt at for hver ungdom som ikke kommer seg ut i arbeidslivet, så koster det staten 13 millioner. Investerer de én million her, kan de få igjen 12 av dem, sier Geir Ove og legger til:

– Vi har aldri hatt fokus på økonomi og penger, men vi ser at dette fungerer.

Daglig er det flere ungdommer innom lokalene til Bitfix på Tempe. Foto: Synne Mauseth

Da koronaviruset slo ut i mars, måtte Bitfix stenge lokalene. Det fikk konsekvenser for ungdommene.

– Det ble helt krise for mange av dem som ikke hadde vært her lenge nok, forklarer Mikael.

Stor forskjell

Moren til en av ungdommene som er tilknyttet Breakthru forteller at hun merker stor forskjell på tiden før og etter Breakthru.

– I skolen er det store grupper med elever og få lærere. Elevene har alle forskjellig behov, og det er kanskje ikke så mange alternativer for dem som trenger noe annet enn den vanlige undervisningen, sier moren, som ønsker å være anonym.

Daniel forteller om en bedre hverdag etter at han startet å gå til Breakthru. Foto: Synne Mauseth

Hun beskriver Breakthru som et annerledes tilbud og sier at det har hjulpet sønnen hennes veldig mye.

– Det var vanskelig da han ikke gikk på skolen. Det er ikke mange som har godt av å være såpass mye i sitt eget selskap. Den eneste interessen han hadde var gaming, og her ble han møtt med at det kunne brukes til noe bra. Det ble plutselig et positivt fokus på det han var interessert i.

Elias har fått en bedre hverdag etter at han ble med miljøarbeider Kenneth Tølløfsen til Bitfix. Foto: Synne Mauseth

Miljøarbeider ved Sunnland skole, Kenneth Tølløfsen, peker på at gaming kan være en sosial arena, en arena hvor skoleoppgaver integreres, og en mestringsarena.

– Poenget med at vi har elever her på Bitfix er at dette er veien tilbake til skole. Dette er en arena der elevene som faller utenfor vanlig undervisning, blir møtt ut ifra deres premisser og forutsetninger. Det er også en arena hvor tabubelagte temaer som ikke er så lett å snakke om, og ofte er stigmatisert, blir møtt og anerkjent. Vi forenes alle gjennom gaming.

Har endret seg

Gjennom Breakthru tør Elias, Daniel og «Oscar» å være seg selv. Døgnrytmen er bedre. De er mer sosiale. Og hverdagen er noe helt annet.

– Jeg skjønte jo at det ikke var normalt å være så mye borte fra skolen, og jeg var i hvert fall ikke glad. Alt har blitt bedre etter at jeg kom hit. Jeg er mer ute og mer sosial. Før satt jeg bare inne og snakket med noen få kompiser på nett, sier «Oscar», som drømmer om å bli profesjonell gamer.

– Jeg er her to ganger i uka, og det har endret veldig mye. Jeg får et avbrekk på en måte. Det er mye lettere å være i timene nå, sier Daniel, som også synes det har blitt mye morsommere å være på skolen.

– Hverdagen før var grei, men det har blitt mye bedre etter at jeg kom hit. Først trodde jeg at vi bare skulle snakke, men det var noe helt annet. Her er det god stemning og jeg ble fort kjent med andre, sier Elias, som beskriver Breakthru som en plass hvor alle er velkomne.