Sophia Johansson og Ivar Djurhuus hadde lenge hatt en drøm om å kunne plukke ut egen klær og kuratere sin egen butikk.

I 2017 fikk kjæresteparet til akkurat det og etablerte vintagebutikken Prisløs i Brattørgata. Å etablere en egen nettbutikk har også lenge vært en tanke, men ikke enkelt å gjennomføre.

«Krisepakka»

– Vi hørte at det kostet et sekssifret beløp å lage en nettside – noe de færreste vintagebutikker har råd til. I tillegg er det veldig tidkrevende, og mye mer jobb enn de vi så for oss at to personer skulle klare, sier Johansson.

I vår sendte de søknad til «Krisepakka» – i regi av fotograf Marius Roa, Silje Granum fra Folkesnakk, Christian Amundsen Mevold fra Hensikt, Espen Lindvåg fra Blink Print & Design og Runar Vollan fra Radio Trøndelag.

I vår sende Prisløs søknad til «Krisepakka» –  i regi av fotograf Marius Roa, Silje Granum fra Folkesnakk, Christian Amundsen Mevold fra Hensikt, Espen Lindvåg fra Blink Print & Design og Runar Vollan fra Radio Trøndelag. Foto: Privat

- Vi så på dette som en mulighet til å hjelpe andre i ei trist tid, og ønsket å gi bort en nettbutikk til noen som trengte det. Vi falt for e-posten til Sophia og Ivar med en gang. De var motivert, engasjert og lidenskapelig. Vintage og et grønt fokus er i vinden, og det føles godt å kunne hjelpe Sophia og Ivar i å få til noe de kanskje ellers ikke ville ha fått til, sier Silje Granum.

– Det har rett og slett vært helt fantastisk, sier Johansson og Djurhuus.

Hjelp fra frivillige

Fram til nå har Prisløs solgt klær via nettshopping-løsningen til Instagram. Etter å ha vunnet «Krisepakka» ble det imidlertid nettbutikk, som ble lansert onsdag denne uka.

– Folk har vært så positive, stilt opp og gjort det hele til en veldig morsom reise. Det setter vi stor pris på, sier paret. Foto: Synne Mauseth

– Vi vil at estetikken skal være tro til Prisløs sitt konsept. Jeg tror vi har hatt én photoshoot i uka de siste månedene, og fått med oss rundt 50 stykker på ferden – både modeller, designere og fotografer, sier Johannson, og trekker fram fotografene Elisabeth Anstensen, Daniel Almås Grønås og Caroline Naustvoll, og designeren Zarina Saidova.

– Folk har vært så positive, stilt opp og gjort det hele til en veldig morsom reise. Det setter vi stor pris på, legger hun til.

Vil skape arbeidsplasser

Både Johansson og Djurhuus er spente på mottakelsen, og ser for seg mye jobb framover.

– Til å begynne med skal vi pakke alt selv. Vi kan ikke ansette flere før vi har sett om vi får dette til, sier Djurhuus, før Johansson legger til.

– På sikt ønsker vi å videreutvikle Prisløs og skape arbeidsplasser. Vi håper og tror at nettbutikken kan være et steg i den retningen.

På lanseringsdagen ligger det rundt 100 plagg ute for salg i nettbutikken til Prisløs.

– Vi må lage en annonse for hvert eneste plagg – i motsetning til andre som kanskje har 70 000 produkter for hver annonse. Det er mye jobb, men vi har hatt det morsomt også, sier Djurhuus.

Vil bli landets største

Han og Johansson har store ambisjoner for nettbutikken på sikt.

– Grønn innovasjon er i vinden om dagen, og gjenbruk er mer populært enn noen gang. Vi håper at den trenden fortsetter, sier Johansson og legger til:

– Nå har vi lært oss å gjøre det meste med nettbutikken selv, slik at vi enkelt kan legge til nye annonser. Vi har jobbet mye mot at dette kan bli Norges største vintagebutikk på nett.

Onsdag lanserte Prisløs nettbutikk. Foto: Synne Mauseth

Begge peker på at de har kunder fra hele Norge - som ønsker at vintageklær var mer tilgjengelig der de bor.

– Det er ikke alltid like lett å reise til Trondheim – i hvert fall ikke nå som koronasituasjonen har preget oss. VI vil nå ut til hele Norge med bruktklær, og nå kan vi det, forklarer Djurhuus.