Under konferansen Lover Etc som nylig ble holdt ved Syddansk Universitet, presenterte kulturforskere fra en rekke land tolkninger av det moderne mennesket syn på kjærlighet, som det kommer til uttrykk i ungdomsfellesskap, i ny skjønnlitteratur, i reality-TV og på film. Det skriver forskning.no.

Datingapper, sosiale medier og forbrukersamfunnet preger det moderne menneskets kjærlighetsoppfatning, sa flere av forskerne.

Antiromantisk tid

I populærkulturen ser de tegn på at vi lever i en antiromantisk tid:

  • Kjærlighet er vanskelig og risikofylt.

  • Kjærlighet og parforhold spenner bein for karrieren.

  • Kjærlighet og sex betraktes som et krav eller en prestasjon.

  • Kjærlighet blir forbundet med selviscenesettelse.

  • Valg av partner foregår på markedsvilkår. Hvis ikke en potensiell partner lever opp til kriteriene våre, shopper vi videre.

Førsteamanuensis ved filosofi ved Syddansk Universitets Institut for Kulturvidenskaber, Anne-Marie Søndergaard Christensen, mener at nettkulturen fører til en fatal feilslutning. Nemlig at man kan sikre seg kjærlighet ved å presentere seg på en bestemt måte.

- Men uansett hvor mye tid man bruker på dette, kan man aldri være sikker på at man blir sett, for ikke å snakke om å bli elsket, sier hun.

Føler seg sett

På Tinder kan man velge og vrake i potensielle partnere. Ifølge den italienske sosiologen Carolina Bandinelli har appen suksess fordi den får brukerne til å føle seg sett.

– En av de viktigste funksjonene ved datingapper som Tinder er at de matcher folk. De jeg har snakket med, sier at en match får dem til å føle seg mer attraktive, i hvert fall i noen sekunder, sier Bandinelli, som har en hypotese om at Tinder har suksess fordi den gir tilfredsstillelse uten at man trenger å møte hverandre.

Christensen mener at datingapper ødelegger for tette relasjoner og gir et forvrengt bilde av hva det vil si å bli elsket, skriver forskning.no.

- I stedet for å bringe oss nærmere andre mennesker, får datingapper og sosiale medier oss lenger vekk fra hverandre, for det handler hele tiden om å posisjonere seg og redigere selvbildet, sier hun.