E-sigaretter som ser ut som leketøysfigurer, Starbucks-lignende kopper, brusflasker og kosebamser er blant det som selges i utenlandske nettbutikker, skriver Aftenposten , som også publiserer bilder av flere av produktene.

Da e-sigaretter, damprøyking eller vapes, som det nå er blitt kjent som, kom på markedet, sa industrien at det var et produkt som kunne få flere til å stumpe røyken.

Men helsemyndighetene har lite tro på at en kosebamse, Svampebob eller søt melkekartong er utforming som er ment å treffe eldre røykere.

Amerikanske helsemyndigheter og WHO har slått alarm om dette. Også i Norge er det flere unge som damprøyker.

– Vi ønsker ikke produkter på markedet som appellerer til barn og unge, og vi mener det er svært problematisk at det produseres og selges slike produkter, sier avdelingsdirektør Erlend Bø i Helsedirektoratet.

Regjeringen vurderer et forbud mot nettsalg av tobakksvarer og e-sigaretter. Kreftforeningen ber foreldre følge med på hva barna gjør.