Gjennom en lang gang i tredje etasje og inn en grå dør, i et stort industripreget rom – helt borterst i hjørnet, står det to pulter.
De tilhører Pia Marlene Øye Amundsen (32) fra Namsos og Marte Hasselø (39) fra Trondheim.
Fra vinduet ved pultene deres skimtes en svær skrothaug. Betongnabolaget på Nyhavna er preget av maskiner og lastebiler som turer fram og tilbake.
Mellom de fire veggene til Amundsen og Hasselø pusles det med noe helt annet: strikking.
– Det er mange kreative firmaer som holder til her. Det er røft og upolert, og det føler vi passer oss godt, sier Amundsen, som har bakgrunn som grafisk designer.
Nå har de sammen startet garnmerket Un-told, som de selger i egen nettbutikk og hos leverandører.
Åpner ny butikk i Midtbyen: – Morsomt å se at trenden fortsetter
Titalls tusen følgere på insta
Både Amundsen og Hasselø har vokst seg store på Instagram med strikking og har flere titalls tusen følgere hver, til sammen over 90 000. For begge to ballet det på seg, og de har gitt ut hver sin strikkebok hos hvert sitt forlag.
De solgte sine egne strikkeprodukter. De så at det var business i det.
– Det handler litt om hvilken makt og rekkevidde instagram har. Begge to hadde mange følgere, og det er mye takket være det at vi har fått bokavtale og nådd ut, sier Hasselø.
– Innenfor vårt område har vi fått en posisjon allerede, sier Amundsen.
Og det var nettopp på Instagram de ble kjent med hverandre. Så begynte de på markedsføringsledelse på BI sammen, hvor de fullførte i år.
– Vi studerte sammen og fikk unger som var like gamle. Vi var veldig sikre på at vi skulle starte noe sammen. Vi ville starte vårt eget garnmerke, sier Hasselø.
– Da jeg begynte på studiene, tenkte jeg at dette kanskje kunne være noe jeg fortsatte med etterpå, men ikke at dette kunne være noe jeg kunne leve av. Sammen ble vi ganske sterke, sier Amundsen.
Har over 38 000 følgere på Instagram - nå arrangerer de stort strikkemarked i Trondheim
– Det er litt galskap
Garnet deres er produsert i Sør-Afrika og Italia. Det var viktig for dem at garnet skulle være produsert etisk, dyrevennlig og være sporbart helt tilbake til gårdene råvarene kommer fra.
– Det er kanskje litt høyere prisklasse, men av høyere kvalitet og etisk forsvarlig. Det var der vi ville skille oss ut, sier Hasselø.
Merker ny trend blant unge i Trondheim: - Det har blitt populært å være gammeldags
– Målet vårt er å bli en større aktør, få flere garnprodukter og flere farger. Vi ønsker å bli ganske store. Det er målet, sier Amundsen.
Samtidig har de startet opp vekstbyrået Intent sammen med designbyrået Skogen, som har kontor rett over gangen.
For slik de har hjulpet seg selv, vil de med Intent også livnære seg på å hjelpe andre bedrifter.
– Det er litt galskap. Vi fikk første garnleveranse samtidig som vi startet Intent, nå i oktober. Så vi har ansatt ei som hjelper oss med nettbutikken, og vi har fått flere leverandører av garnene våre, sier Hasselø.
– Vi inngikk en pakt. Vi gjør dette i lag, og ingen har lov til å slutte. Foreløpig har vi bare to pulter, men vi håper å vokse og bli mange, sier Amundsen.