Det er definitivt sommerferie, og mange skal ut på reise.

Men ooops! Plutselig kan du ikke reise den dagen du hadde tenkt likevel, og du står igjen med en billett du ikke får brukt.

Har du da lov til å selge den videre til en venn, et familiemedlem, eller en tilfeldig person på gata?

Tog

Noen billetter kan selges videre, men ikke alle.

– På PDF-billettene står navnet til den reisende, og man skal kunne legitimere seg. Billetten kan heller ikke være lastet ned på NSB-appen, forteller kommunikasjonsrådgiver for NSB Persontog, Liv Eggebø.

Hun forteller at dette i første omgang gjelder miniprisbilletter.

Ordinære billetter kan refunderes og/eller endres gratis fram til 24 timer før avgang. Etter dette må du betale et gebyr på 100 kroner.

Det er også en annen ting du må tenke på:

– Du kan videreselge billetter så lenge billetten ikke er kjøpt med en rabatt som den nye personen ikke har krav på, sier Eggebø.

Dette gjelder for eksempel student- og barnebilletter.

– Skulle du være i tvil, anbefaler vi deg å sjekke med oss. Du når oss på Facebook og via chat på NSB.no, sier Eggebø.

Buss

NOR-WAY Bussekspress leder Norges største kjedesamarbeid mellom busselskaper og tilbyr ruter over hele landet.

Her er svaret ganske enkelt: Du står fritt til å selge billetten videre dersom du selv ikke kan reise.

– Bussbilletten er ikke personlig, så dette er ikke et problem. Men dersom noen selger en studentbillett videre, må kjøper være forberedt på å vise gyldig legitimasjon, sier markedssjef i NOR-WAY Bussekspress, Solveig Lae.

– Hva skjer dersom man benytter seg av en studentbillett, men likevel ikke har gyldig ID eller ikke er student?

– Da må man kjøpe ny billett. På hjemmesidene våre er det mulig å avbestille billetten helt fram til 24 timer før avgang. Så videresalg er nok lite utbredt for våre ruter, sier Lae.

– Og avbestiller du innen 24 timer, så får du alle pengene tilbake?

– Ja, svarer markedssjefen.

Fly

Velger du luftveien hjem, kan du derimot møte på større problemer.

– Alle som reiser reise i eget navn og kunne identifiseres med navnet på billetten, sier kommunikasjonsrådgiver i SAS, Solveig Nedregård.

Dersom navnet ditt ikke samsvarer med billetten, kan du bli nektet å reise.

Nedregård forteller at dersom du står igjen med en billett du ikke får brukt, kan du be om å endre navnet på billetten - dersom billettvilkårene tillater det.

– Da må du kontakte selskapet hvor billetten er kjøpt. De kan gjennomføre en navneendring, men ofte mot gebyr, sier Nedregård.

– Spiller det noen rolle om du reiser innenriks eller utenriks?

– Det er billettvilkårene som avgjør om det er mulig med navneedring, ikke om det er en innenrik- eller utenriksflyvning. Det samme gjelder for reiseselskaper som selger billetter på vegne av flyselskaper, sier Nedregård.

Denne saken er publisert på Trd.by tidligere, men deles på nytt til glede for nye lesere.