Facebook gjorde det i 2009. Twitter i forrige måned og nå står Instagram for tur.

Hva snakker vi om? Personalisering ved hjelp av algoritme.

Personalisert

Og hva betyr det? Jo, at du får se de bildene du trolig har mest lyst til å se, fremfor ting som ikke interesserer deg. Ikke som nå, der innholdet presenteres i helt kronologisk rekkefølge.

Det betyr at det er veldig mange bilder du ikke får sett, selv om de deles av noen du følger - kanskje nettopp for å se bildene de legger ut.

Nyheten ble sluppet på en blogg, tirsdag, og reaksjonene har ikke latt vente på seg. Hashtaggen #RIPInstagram ble straks opprettet, og det er kanskje ingen overraskelse at meningene som deles under denne merkingen, er noe negative til endringen.

Lik trd.by på Facebook

– Går glipp av 70 prosent

En av Instagrams grunnleggere, Kevin Systrom, forklarer endringen slik:

– I snitt går brukerne glipp av rundt 70 prosent av bildene i Instagram-strømmen sin. Det vi tester nå handler om er at de 30 prosentene du ser skal være de beste 30 prosentene.

Da Facebook så tidlig som i 2009 gikk bort fra å vise innhold kronologisk, kom det umiddelbart sterke reaksjoner.

Instagram lover at overgangen skal bli myk. I første omgang skal det bare testes mot en liten prosentandel av brukerne før de avgjør om endringene skal ut til alle.

Visste du at nesten 10 000 følger Martes hunder på Instagram?