Filmstudenten Vidar Aune har i de siste årene laget ulike film-, fan- og konseptplakater på fritiden under navnet Mancat Design på sosiale medier. Han kaller seg selv en hobbydesigner, men til å være det har han hatt stor suksess. For hans filmplakater faller i svært god jord hos flere Hollywood-kjendiser.

Lik trd.by på Facebook

I fjor skrev Adresseavisen om Aunes filmplakat fra filmen «Inferno» som ble delt av forfatteren Dan Brown til hans 6 millioner fans på Facebook. Det ga han trondheimsmannen 23.000 likes og blod på tann.

- Det var utrolig morsomt. For en beskjeden hobbydesigner er jo dette veldig hyggelig, og kan fungere som god promotering, sa Aune den gangen.

Dan Brown delte Vidars hobby-prosjekt med 6,6 millioner fans. Foto: Skjermdump

- Utrolig morsomt

Og nå kan det se ut til at han får ennå mer oppmerksomhet for sitt arbeid. For en uke siden laget han en plakat for en fiktiv re-make av den kjente krimserien «Columbo», og også den tok av i sosiale medier. Med skuespilleren Mark Ruffalo, kjent fra blant annet Avengers og Shutter Island, som en tenkt hovedrolleinnehaver lagde Aune plakaten og la den ut på Twitter.

- Både Ruffalo og den kjente manusforfatteren Gary Whitta delte plakaten, og det er jo utrolig morsomt, sier Aune.

- Ble lurt

Whitta står bak blant annet filmen «Book of Eli» og «After Earth», og var en av de som lanserte ideen på Twitter om å lage en ny versjon av «Colombo». Aune kastet seg på og lagde plakaten, som att på til har lurt folk.

- Noen har faktisk trodd at det var en ekte serie som er på vei, men det er jo bare jeg som leker med tanken. Men om det skulle bli en innspilling og Rufallo får hovedrollen hadde det jo vært utrolig kult om plakaten min ble brukt, selv om jeg tviler på det, sier Aune lattermildt.

"Dra til Oslo for å få jobb", sa alle. Men disse unge filmskaperne nektet.