Slomann Johannesen har forelest om blant annet hvordan det er å jobbe i et plateselskap i flere år. Torsdag kveld holdt han kurset «DIY plateselskap» på Trondheim Calling Community Space i Olavskvartalet. Kurset arrangeres av Tempo, regionalt kompetansesenter for musikk.

Arne Slomann Johannesen sier man kommer langt med common sense, og han har såpass mange tips til de som vil lykkes i bransjen at han synes det er litt vanskelig å velge ut noen på oppfordring fra Trd.by. Foto: Alf Andreas Grønli Simensen

Ble ferdig 45 minutter før kurset

Han har lang erfaring fra musikkbransjen, både som plateselskapsjef, musiker og foreleser. Han har jobbet med over 30 norske og skandinaviske band, gitt ut over 200 utgivelser, spilt masse konserter, reist verden rundt med musikken og arbeider nå som markedsfører, foreleser og labeldude.

Plateguruen har blant annet jobbet med Highasakite, Bendik, Snøskred og Panda Panda.

- Hvor lenge har du holdt akkurat dette kurset?

- Det ble ferdig 45 minutter før det startet. Så det er rykende ferskt, sier han til Trd.by.

Han legger til at materien er kjent, men at det er formen som er ny. Og utfordringen i kurset er porsjoneringen av det han skal si.

Kurset ble utsolgt, og de som var så heldige å få billett fikk høre om Slomanns Johannesens erfaringer og tips i tre timer.

- Det var litt morsomt på slutten, for da fikk de i oppgave å lage sitt eget plateselskap, forklarer han.

Arne Åsmund Wormdal (34) aka Arne Åsmund og Martin Mostad (30) aka Oppkast à la kart synes det var nyttig å få høre Arne Slomann Johannesens erfaringer fra musikkbransjen. Foto: Alf Andreas Grønli Simensen

- Artig å få et innblikk

Blant de som var tilstede var Arne Åsmund Wormdal (34) aka Arne Åsmund og Martin Mostad (30) aka Oppkast à la kart.

- Det er artig å få et innblikk i hvordan de jobber, sier Mostad.

For Wormdals del ga han ut ei ny skive onsdagen denne uka.

- Jeg er ikke tilknyttet et plateselskap, så jeg har lyst til å lære mer om det, sier han.

Blant annet erkjenner han at han burde bli lære mer om promotering av seg selv, noe Mostad er enig i.

- Du har mye å hente der ja.

Begge sier de får ideer av å høre på foredraget til Slomann Johannesen.

I tillegg er Maren Andrea Langerud (23) og Laksiya Balasubramaniam (19) tilstede.

- Vi er her for å få mer innsikt i bransjen, forteller de rett før pausen til kurset er over.

Maren Andrea Langerud (23) og Laksiya Balasubramaniam (19) ønsket gjerne å lære mer om musikkbransjen fra Arne Slomann Johannesen. Foto: Alf Andreas Grønli Simensen

- De detter ned i innboksen

Etter pausen tar Slomann Johannesen for seg følgende spørsmål: «Hvordan finner man de gode bandene?»

Svaret er i første omgang såre enkelt: «De detter ned i innboksen din». Han viser til flere eksempler. For eksempel fikk de på et tidspunkt denne mailen:

«Hei, vi har et band som kommer til å bli skikkelig jævelig bra altså. Bare stol på meg, jeg lover.», signer Ingrid Helene Håvik. Som ikke lengre er noe ukjent navn, i hvert fall ikke for de som er fan av Highasakite.

Kurset besto blant annet aven innføring i hva som skal til for å gjøre seg attraktiv for platebransjen, og hva man må gjøre dersom man vil over til den onde siden og starte selskap selv. Kurset ble utsolgt. Foto: Alf Andreas Grønli Simensen

Arne Slomann Johannesens tips for deg som vil slå gjennom med musikken:

1. Det er ikke alltid den som jobber hardest som kommer lengst. Det er den som jobber smartest.

2. For å vise at du er seriøst og vil nå langt, bør du ha en plan. Derfor må man tørre å legge en detaljert og god plan. Der er to elementer viktig. Planen bør ha en god tidslinje og så må man tørre å endre planene sine underveis.

3. Vær initiativrik. Musikkbransjen er oppmerksomhetsdrevet. Gjør du mye som har god kvalitet vil det være en god egenskap.

4. Fra et personlig ståsted synes jeg det er viktig å være en ærlig person. Man når et stykke lengre med å ha gode verdier, enn å ta snarveier. Det handler om førsteinntrykket. Vi skal jobbe tett sammen med musikerne, og da må man kunne stole på hverandre. Samtidig som man tør å være uenige og krangle også.

5. Det er mange som er flinke til å øve på sangene sine, men det er mange som glemmer å øve på å holde konsert. For mange må man spille konserter 30-40 ganger før man blir god på scenen. For å bruke en sportsanalogi, så øver man på det man skal gjøre i kamp på trening, men man blir bare bedre til å spille kamp, av å spille kamp. Vær nøye med preproduksjonen.

6. Et godt tips er å alliere seg med talentfulle venner. De som driver med noe kult som for eksempel grafisk design eller foto. Det kan være startetn på et utrolig fint nettverk, og det er kanskje noe av det viktigste.

7. Bli kjent med andre musikere. Du vet aldri hva som kan komme ut av det. Det å møte andre med å være åpen, hyggelig og å sette pris på innspill.

8. Ikke vær redd for branding.

9. Gjør research. Som artist tror man at man konkurrerer mot andre band. Det er en vanlig misforståelse. Man konkurrerer egentlig om tiden folk velger å bruke på musikk, framfor eksempel Netflix, eller trening. Gjør research på målgruppa og hvordan man skal nå dem.

10. I en jobb i et plateselskap, eller om man gir ut plata selv må en forvente å gjøre alle slags jobber. Jeg har ei lang liste over jobber jeg har gjort. Manager, grafisk designer, venn, reisebyrå, regnskapsfører, kurator, regissør, webdesigner, tekstforfatter....

11. Du må ha lidenskap. Det er veldig viktig, og det krever en ekstra dedikasjon å drive med kreative yrker. «Aldri leve av det, men leve med og for det» er mottoet til selskapet.