Det er Teknofil som skriver at YouTube nå har blitt mer populært enn tradisjonell TV.

Informasjonen har de hentet fra nettsiden BGR som forteller at Google har gjennomgått YouTube-brukernes tidsbruk de siste månedene, og det har økt med hele 60 prosent. Dette er den største veksten videotjenesten har hatt de to siste årene.

Bedre anbefalinger

Den største veksten har videokanalen i stor grad hatt på mobile plattformer, og tallene viser at en gjennomsnittlig YouTube-bruker ser på ulike videoer i kanalen i rundt 40 minutter daglig. Det er en dobling sammelignet med 2013.

Lik trd.by på Facebook

En av grunnene til at tidsbruken har økt betraktelig kan være den nye måten å spille av video. Nå har YouTube innført auto-avspilling av en ny video når den du ser er ferdig, i tillegg til en tydeligere profil på anbefalte videoer, skriver Teknofil.

Erstatter TV?

Omid Kordestani, Googles finanssjef, mener er YouTube i ferd med å bli et nettsted man «skrur på», og dermed ser på på lik linje med vanlig TV.

– Mengden brukere som kommer til YouTube, som starter på YouTubes hjemmeside på samme måte som man skrur på en TV, har tredoblet seg de siste årene. Dessuten, når brukerne først er inne på YouTube, så tilbringer de mer tid hver eneste gang de ser videoer.

Teknofil skriver også at selv om brukerne strømmer til, er ikke tjenesten ennå lønnsom for Google. Representanter fra selskapet skal selv ha sagt at omsetningen i fjor var rundt fire milliarder dollar, men unnlot å svare på spørsmålet om overskudd.