Den sosiale mediegiganten har annonsert at de er i ferd med å gjøre endringer i måten nyhetsstrømmen tilpasser seg brukerne på.

Nå behøver du ikke lenger like, dele eller kommentere en post for at Facebook skal skjønne hva du foretrekker og vil ha mer av. Faktorer som så langt har veid tungt når Facebook oppdaterer nyhetsstrømmen din.

Les også: Denne snapchatfunksjonen kommer du til å digge

Endringen i den sagnomsuste algoritmen skal ifølge Facebook ta mer høyde for hvor mye tid du bruker på en enkeltpost, uavhengig om du liker, deler eller kommenterer den.

Tidsbruk vektes tyngre

Eller som Facebook skriver på sin offisielle blogg, brukerundersøkelser viser at bare fordi man ikke liker, kommenterer eller deler en post i nyhetsstrømmen, så betyr ikke det nødvendigvis at den ikke er interessant for brukeren.

«Det kan være at man for eksempel ønsker informasjon om alvorlige hendelser uten at man ønsker å kommentere eller dele… Eller du bruker tid på å lese en diskusjon som har brutt ut i kommentarfeltet til en sak, uten at du selv ønsker å involvere deg.»

Basert på det faktum at du ikke skrollet rett forbi en post og at den var på skjermen lenger enn andre saker i nyhetsstrømmen, antar Facebook at det var noe du fant interessant, og vil følgelig begynne prioritere tilsvarende innhold i strømmen din.

- Helt strålende

Sosiale medier-rådgiver Astrid Valen-Utvik synes endringen er helt strålende, og viser til at mange har Facebook-sider hvor hovedformålet ikke er å selge et produkt eller en tjeneste, og hvor det ikke er like naturlig at folk liker eller kommenterer det som legges ut.

- Det kan være virksomheter som har opplysningsplikt, og informasjon folk synes er nyttig å få, men som det ikke er like naturlig å like eller kommentere, sier Valen-Utvik.

Hun peker også på innlegg av mer kontroversiell art, hvor man ikke har lyst til å like eller kommentere fordi man da sender det ut til sine venner og bekjente i nyhetsstrømmen.

- Det er ikke nødvendigvis alt man vil vedkjenne seg å være interessert i ovenfor sine venner og kjente.

Følg trd.by på Facebook!