Landets største og beste fotballklubb, Rosenborg, er også størst og best i sosiale medier. RBK er størst på både Facebook og Twitter. "Troillan" er blant annet mer enn dobbelt så stor som neste klubb på lista; Vålerenga, om man ser på samlet antall følgere på Facebook og Twitter, som er de mest såkalt trafikkdrivende sosiale kanalene.

Regjerende double-mester, Molde FK, gjør det bedre på nett enn på gress akkurat nå, men kunne sikkert tenkt seg at situasjonen var omvendt. Slik er den norske sosiale medier-tabellen akkurat nå:

1. Rosenborg:

191 300 følgere (163 000 følgere på Facebook og 28 300 på Twitter)

2. Vålerenga:

74 700 følgere (66 000 følgere på Facebook og 8700 på Twitter)

3. Viking:

52 000 følgere (46 100 følgere på Facebook og 5900 på Twitter)

4. Molde FK:

48 700 følgere (41 000 følgere på Facebook og 7700 på Twitter)

5. Strømsgodset:

35 700 (32 500 følgere på Facebook og 3200 på Twitter)

6. Aalesund FK:

35 200 følgere (29 300 følgere på Facebook og 5900 på Twitter)

7. Start:

31 900 følgere (31 900 følgere på Facebook og Twitter)

8. Lillestrøm:

29 700 følgere (23 200 følgere på Facebook og 6500 på Twitter)

9. Tromsø:

29 100 følgere på Facebook og 4400 på Twitter

10. Odds Ballklubb:

26 000 følgere (23 100 følgere på Facebook og 2900 på Twitter)

11. Bodø/Glimt:

25 900 følgere (22 400 følgere på Facebook og 3500 på Twitter)

12. FK Haugesund:

23 800 følere (18 300 følgere på Facebook og 5500 på Twitter)

13. Sarpsborg 08:

19 200 følgere (16 000 følgere på Facebook og 3200 på Twitter)

14. Mjøndalen:

15 700 følgere (13 500 følgere på Facebook og 2200 på Twitter)

15. Stabæk:

9900 følgere (5100 følgere på Facebook og 4800 på Twitter)

16. Sandefjord:

9090 følgere (7400 følgere på Facebook og 1690 på Twitter)

Sosial-tabellen viser at Stabæk overpresterer sportslig, eller underpresterer digitalt, avhengig av hvordan man ser på saken. Sandefjord er, dessverre for dem, riktig plassert.

Sosiale medie-sider har, på samme måte som klubbenes tradisjonelle nettsider, vært viktig for Norges fotballforbund å bygge opp. Både mer markedsføring av klubbene og produktene, samt innold om spillerne for eksempel, spres nå på denne måten - direkte til fansen.

Store lille Martin

Martin Ødegaard er likevel i ferd med å bli den udiskutabelt største norske kjendisen, også i sosiale medier, og har flere følgere sosialt enn alle norske fotball- og idretsklubber til sammen. Han har nå over 643 000 følgere på Facebook og 192 000 følgere på Twitter, samt 869 000 på Instagram. Både nordmenn og fotballglade over hele verden følger det unge supertalentet på de ulike sosiale plattformene.

Les flere idrettssaker hos trd.by

Real og Barca størst

Noe av hans sosiale suksess henger sammen med at spansk fotball er i vinden også rent digitalt. Og nå snakker vi tall som de norske klubbene selvsagt ikke er i nærheten av, på noen måter. Ikke bare er La Liga trolig den beste fotballserien i verden, de to beste klubbene der er også overlegen når man ser på antallet sosiale følgere. Ifølge forbes.com så er Barcelona og Real Madrid de klart største i verden i antall følgere på Facebook og Twitter sammenlagt. Sjekk sosial-toppen i idrettsverden her:

1. Barcelona:

100,9 millioner følgere (Facebook: 85,4 millioner; Twitter: 15,5 millioner)

2. Real Madrid:

99,8 millioner følgere (Facebook: 83,3 millioner; Twitter: 16,5 millioner)

3. Manchester United:

70,9 millioner følgere (Facebook: 65,4 millioner; Twitter: 5,5 millioner)

4. Chelsea:

48,7 millioner følgere (Facebook: 48,7 millioner; Twitter: 5,8 millioner)

5. Arsenal:

39 millioner følgere (Facebook: 33,0 millioner; Twitter: 6 millioner)

6. Bayern Munchen:

32,9 millioner følgere (Facebook: 30,7 millioner; Twitter: 2,2 millioner)

7. Liverpool:

30,3 millioner følgere (Facebook: 25,7 millioner; Twitter: 4,5 millioner)

8. AC Milan:

27,1 millioner følgere (Facebook: 24,4 millioner; Twitter: 2,7 millioner)

9. Los Angeles Lakers:

25,6 millioner følgere (Facebook: 25,6 millioner; Twitter: 4,4 millioner)

10. Manchester City:

21,8 millioner følgere (Facebook: 19,2 millioner; Twitter: 2,5 millioner)

Sjekk ut hele topp 20 her hos forbes.com.

Slår amerikansk fotball

Og de spanske lagene gruser amerikansk fotball. For til sammenligning så har alle de 32 lagene i NFL (den nordamerikanske fotball-ligaen) 98 millioner sosiale følgere TIL SAMMEN. Hele baseball-ligaen i USA har 66 millioner følgere. I tillegg har jo spillere som Christiano Ronaldo og Lionel Messi egne sosiale fans-skarer i millionklassen. Real Madrid topper forøvrig forbes.com sin oversikt over verdens mest verdifulle lag.

Følg trd.by på Facebook her (9000 følgere og er på vei opp!)

Martin Ødegaard er størst i sosiale medier.