Ferske beregninger hos nettstedet dailybeast.com viser at esport kan konkurrere med hvem som helst når det gjelder penger og oppslutning i ulike sendinger over web og broadcast:

*Det fins nå ca. 113 millioner såkalte hardcore fans (de som følger hyppig med).

*147 millioner følger med av og til.

*Industrien genererer over to milliarder kroner i samlede inntekter globalt.

*560 millioner kroner i samlede prispenger i ulike konkurranser.

150 mill. i premie

De siste ti årene har esport rett og slett eksplodert. Og dette begynner å vise seg i form av både flere profesjonelle spillere og lag. Bare i en konkurransen International 2015 Dota 2 Championship i Seattle i august, så var samlet beløp for prispenger kommet opp i ca 150 millioner kroner, ifølge Daily Beast.

Følg trd.by på Facebook

Større enn basket

Folk strømmer til esport - både som utøvere og tilskuere. Både bruk og det å se turneringer er blitt lettere de siste årene. Foto: Shutterstock

For med publikum kommer penger. Et eksempel er finalen i spillet League of Legends i 2014, som hadde over 32 millioner seere - mer enn både finalen i den amerikanske hockeyligaen (NHL) og de siste og avgjørende kampene i baseballigaen (MLB) og i basketligaen (NBA). Esport begynner altså å bli større enn flere av de klassiske amerikanske idrettene - noe som trolig også er en utvikling som kommer i resten av verden. I Asia har jo esport lenge vært stort.

Les flere idrettssaker her

Geek pride

Daily Beast tilskriver suksessen til flere faktorer, deriblant utviklingen på ulike og interaktive spillplattformer, nye forretningsmodeller med bedre broadcast-muligheter for publikum (som Twitch) og ikke minst at det er mer husvarmt å være opptatt av esport enn for noen år siden (geek pride).

En av grunnene til at esport er blitt en stor industri, skal være at det er mye mer husrent å holde på med gaming nå enn for noen år siden. Foto: Shutterstock

LES OGSÅ: RBK topper Facebook-tabellen