Ferske beregninger hos nettstedet dailybeast.com viser at esport kan konkurrere med hvem som helst når det gjelder penger og oppslutning i ulike sendinger over web og broadcast:
*Det fins nå ca. 113 millioner såkalte hardcore fans (de som følger hyppig med).
*147 millioner følger med av og til.
*Industrien genererer over to milliarder kroner i samlede inntekter globalt.
*560 millioner kroner i samlede prispenger i ulike konkurranser.
150 mill. i premie
De siste ti årene har esport rett og slett eksplodert. Og dette begynner å vise seg i form av både flere profesjonelle spillere og lag. Bare i en konkurransen International 2015 Dota 2 Championship i Seattle i august, så var samlet beløp for prispenger kommet opp i ca 150 millioner kroner, ifølge Daily Beast.
Større enn basket
For med publikum kommer penger. Et eksempel er finalen i spillet League of Legends i 2014, som hadde over 32 millioner seere - mer enn både finalen i den amerikanske hockeyligaen (NHL) og de siste og avgjørende kampene i baseballigaen (MLB) og i basketligaen (NBA). Esport begynner altså å bli større enn flere av de klassiske amerikanske idrettene - noe som trolig også er en utvikling som kommer i resten av verden. I Asia har jo esport lenge vært stort.
Geek pride
Daily Beast tilskriver suksessen til flere faktorer, deriblant utviklingen på ulike og interaktive spillplattformer, nye forretningsmodeller med bedre broadcast-muligheter for publikum (som Twitch) og ikke minst at det er mer husvarmt å være opptatt av esport enn for noen år siden (geek pride).
LES OGSÅ: RBK topper Facebook-tabellen