Det viktigste tipset fra høgskolelektor Marianne Hagelia, er å ikke stole på hukommelsen. Nettopp fordi forskning viser at du bare husker omtrent ti prosent av forelesningen dagen etter.

Etter en uke husker du nesten ingenting. Og dét hjelper vel lite til eksamen.

- Bruk digitale verktøy

Hagelia forteller til Forskning.no at det viktigste studenter kan gjøre hvis de vil bli flinkere til å studere, er å teste ut de digitale verktøyene som finnes, og særlig de som er laget for å ta notater digitalt.

– Du kan føle at du kaster bort tid, men det er faktisk smart tidsbruk å finne gode apper og verktøy, og bruke litt tid på å lære deg å bruke dem. Jeg er veldig opptatt av at studentene våre skal lære seg dette. De kaster bort så mye verdifull tid, fordi de ikke har gode notatverktøy, sier Hagelia til nettstedet.

Hun forklarer at veldig mange har med seg arbeidsmetoder fra tiden vi bare hadde papir og penn som verktøy.

– Mange forbinder studieteknikk med å høre på en foreleser, lese, markere viktige ord og tekst, skive ned en forkortet utgave i kladdeboka og pugging. Å skrive av boka, eller notere fra en forelesning uten å gå igjennom og renskrive notatene i ettertid er stor grad bortkastet arbeid, sier Hagelia til Forskning.no

Hagelia har nettopp skrevet bok om nettopp digitale studieteknikker.

– Vi har alle surfet på nett, søkt etter noe spesielt, tatt vare på lenker som bokmerker og lagret dokumenter på maskinen. Men de fleste av oss gjør dette ustrukturert. Mange har ikke orden i mappene på maskinen – eller har en elendig søketeknikk på egen maskin, sier hun til nettstedet.

Gode digitale vaner kan derfor spare tid for studentene.

- Forstå hvorfor

Hagelia gir i tillegg flere råd til de som ønsker å ta eksamen med storm, eller de som skal gi seg i kast med utdanning fra høsten av.

- Når du har lært noe nytt, må du repetere det for å huske. Det kan du gjøre ved å ta gode notater fra forelesningen, som du renskriver etterpå, og går igjennom på nytt før neste forelesning.

Det er ifølge lektoren også en fordel å diskutere emnene, teste seg selv og det å forstå hvorfor en skal lære akkurat dette.

-  Spør foreleseren om en faglig begrunnelse for temaet. Når du forstår hvorfor du må lære, blir du mer motivert og husker bedre.

Er det noe som engasjerer deg ekstra mye? Skriv til oss! Send debattinnlegg til trd.by@adresseavisen.no