Berit Skog er førsteamanuensis ved Institutt for sosiologi og statsvitenskap ved NTNU og har egen blogg på Forskning.no. Hun har gjennomført en spørreundersøkelse blant 1645 brukere av sosiale medier.

Hele 92 prosent av dem som deltok brukte Snapchat. Skog laget en typologi over Snapchat-brukerne.

– Den er et uhøytidelig og kreativt forsøk på å beskrive snapchatterne i tekst og bilder, forklarer hun.

I undersøkelsen hennes har brukerne måttet velge hva slags snapper de best liker å sende. På den måten har Skog funnet syv typer. Her kan du sjekke hvilken du er:

1. Den sosiale snapchatteren

– Denne snapperen sender helst vennebilder fra ulike sosiale settinger, som skole, jobb og fritidsaktiviteter. Eller det kan være partybilder som reflekterer hyggelige opplevelser, skriver Skog.

På denne måten tar den sosiale snappchatteren kontakt med bilde og en kort tekst, og får mottakeren til å føle seg verdsatt. Siden man som mottaker også kan besvare snapper, blir slike snapper et kontaktledd mellom venner.

– På den måten har Snapchat en viktig rolle i å vedlikeholde personens sosiale nettverk.

2. Snapchat-humoristen

– Denne snapperen foretrekker å dele grimaser og tullebilder. Det kan også være kreative snapper. Målet er å glede både seg selv og mottakeren, forklarer Skog.

Motivet med en slik form for snapper er å appellere til en felles humoristisk sans.

– Dette blir pauseinnslag. Snapchat-humoristen signaliserer selvironi og lave skuldre, sier Skog.

3. Snapchat-flørteren

– Denne snapchatteren har hovedfokuset på å sende flørte- og romantiske meldinger, forklarer Skog.

Denne typen snapper brukes til å bli bedre kjent med en potensiell kjæreste eller å vedlikeholde forholdet til en eksisterende partner.

– Flørting på Snapchat er en krevende øvelse ettersom også flørtemeldinger forsvinner i løpet av få sekunder. Men strategien kan likevel gi resultater, mener Skog.

4. Selfie-snapperen

– Selfie-snapperen prioriterer å sende pene selfies og profilbilder, sier Skog.

Denne snapperen legger stor vekt på fasade og utseende, og er gjerne stylet eller sminket og dandert på bildene som publiseres.

– Det er også populært å publisere snapper av seg selv på en bakke- eller fjelltopp, såkalte «fjellfier». Dette er bilder som skal formidle et budskap, eksempelvis at personen er målrettet og sporty, forklarer Skog.

5. Fotosnapperen

– Foto-snapperen prioriterer å dele natur- og landskapsbilder. Dette kan avspeile både en hobby og en interesse for natur og friluftsliv, sier Skog.

Denne typen snapper skiller seg ikke særlig fra andre sosiale medier som Instagram og Facebook.

6. Kroppssnapperen

– Denne typen deler trenings- og kroppsbilder av seg selv. Rammen for slike snapper kan være treningsstudio og idrettsaktiviteter, og bildene kan for eksempel anskueliggjøre en sixpack, forklarer Skog.

Her er det flere ting som kan være motivet, enten det dreier seg om selvpromotering eller humor og selvironi.

7. Storytelleren

– Storytelleren deler fortrinnsvis sine bilder og videoer i Snapchat Stories. Her er tidsrammen 24 timer, og snappene kan ses flere ganger. Dette kan for eksempel være korte filmer fra hverdagsliv, fest og ferier, forklarer Skog.

Hun mener det er flest Sosiale snappere. På andreplass kommer Humoristene, etterfulgt av Flørterne, Selfie-snapperne, Fotosnapperne og Kroppssnapperne.

– Storytelleren er også «in», og ble presentert til slutt fordi han benytter en spesiell funksjon på Snapchat. De fleste brukere av Snapchat har imidlertid et variert repertoar, der både humor, flørt og sosiale meldinger kan inngå, sier Skog.

Denne artikkelen er publisert tidligere, men vi deler den til glede for nye lesere.