De fleste kjenner noen som ikke har fått, eller fått noe helt annet en de ønsket, når de handler på nettet.

Lik trd.by på Facebook

Vi har hørt om folk har bestilt dyrt utstyr og kun fått klinkekuler i posten i retur, og hvert år blir flere hundre nordmenn lurt på netthandel. Men hva gjør du egentlig når du oppdager at du har kjøpt katta i sekken?

- Bruk kortgarantien

Det har forbrukerrådet svar på, og det er egentlig ganske enkelt å få tilbake pengene. Det er bare veldig få som vet om det, skriver Forbrukerrådet.

Rundlurt på nett? Det finnes råd! Foto: Shutterstock

– Kortgarantien er ditt våpen mot svindel i netthandelen. Men av de som opplevde problemer, har bare 16 prosent fremmet krav overfor bank/kortselskap, sier fagdirektør Jorge B. Jensen i Forbrukerrådet.

En kvart million nordmenn har hittil blitt rammet av svindel i forbindelse med netthandel. Og skulle det skje deg finnes det altså muligheter som sikrer at du får pengene igjen.

Student og dårlig råd? Slik får du studielånet til å vare ut måneden!

- Ikke nok informasjon

Forbrukerrådet har sammen med Forbruker Europa laget en film om kortgaranti. Der kommer det fram at bare 1 av 4 er klar over at de har bedre rettigheter ved bruk av kredittkort enn ved bankoverføring.

De mener at årsaken til at så få benytter seg av muligheten som finnes i kortgarantien, er fordi bankene er for dårlig å informere om det. Derfor har de lagt inn ønsker om at de store norske bankene skal informere om det.

– En stikkprøve Forbrukerrådet foretok på åtte sentrale banker tidligere i år, viste at bare en av dem informerte godt om retten til å få erstatning etter handel på nettet med betalingskort, sier Jensen i Forbrukerrådet.

Også hvis du har betalt med debetkort, og nettbutikken ikke leverer, kan du få penger tilbake fra banken, lover Visa. Det skriver Forbrukerrådet på sine egne nettsider.

Folkene bak denne nettbutikken i Trondheim kan mye om shopping. Men ingenting om data. Likevel vant de en prestisjefull pris!